Smart samhällsdata ny del av Expressens politikbevakning

En helt ny tjänst som snabbt fördjupar och ger perspektiv på de heta frågorna i den politiska debatten. Inför valåret 2022 inleder Expressen ett samarbete med Infostat, som byggt upp Sveriges bredaste plattform för samhällsanalys. ”Det här ger oss nya möjligheter belysa de stora valfrågorna på djupet”, säger Christofer Brask, Expressens politik- och samhällschef.
Från vänster Filippa Rogvall (reporter), Viktor Barth-Kron (kommentator) Helena Gissén (reporter och kommentator) och Tomas Nordenskiöld (reporter). Foto: Anna-Karin Nilsson

Dataföretaget Infostats verktyg innehåller flera tusen statistiska mått på samhällsutvecklingen som samlas in från både myndigheter, organisationer och företag.

– Samarbetet med Infostat ger vår bevakning extra tyngd inför valåret. Vi kommer kunna ge nya perspektiv på de hetaste frågorna i samhällsdebatten, vilket kommer hjälpa vår Expressens publik att fatta välgrundade beslut på valdagen, säger Christofer Brask.

Infostat gör också egna undersökningar varje vecka för att följa allmänhetens vanor och uppfattningar i mängder med frågor. Tillsammans är det en plattform där användaren själv kan söka information och göra egna analyser, både för att skaffa sig en överblick över utvecklingen i landet och för att djupdyka i ämnen och den lokala situationen.

– Expressen är en mycket naturlig samarbetspartner för oss, säger Peter Santesson, VD för Infostat.

– Det är en tidning som ligger i framkant med att ha en vass samhällsbevakning. Vi värdesätter att Expressen satsar på mer djuplodande analyser med stor bredd, både när det gäller ämnen och i att fånga utvecklingen över hela Sverige. Samtidigt krävs det att man kan hålla kvällstidningens höga tempo. Det är en perfekt möjlighet att visa vad man kan göra med Infostats plattform, där man kan gräva både snabbt och djupt.

Expressen har de senaste åren satsat stort på fördjupande politik- och samhällsjournalistik, med rekryteringar av ett flertal namnkunniga reportrar.

Sedan tidigare samarbetar Expressen med Kantar Sifo om opinionsundersökningar, bland annat den månatliga mätningen av väljarnas förtroende för partiledarna.

Christofer Brask, politik- och samhällschef Expressen, christofer.brask@expressen.se
Peter Santesson, vd Infostat, peter.santesson@infostat.se

Peter Santesson, VD Infostat. Foto: Olle Sporrong