Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.

Med effektstyrning kommunicerar fastighetens värmesystem med E.ONs produktion, vilket fördelar energin i staden över tid. Vid hög belastning i fjärrvärmenätet, till exempel på morgonen då värmebehovet är stort och många tar sig en dusch, kan värmeuttaget begränsas i enskilda fastigheter under ett fåtal timmar. På så vis undviks toppar i fjärrvärmeproduktionen och utsläppen sänks, utan att kundernas komfort påverkas.

– Hela fjärrvärmesystemet är som en enda stor termos. Så istället för att producera exakt den mängd fjärrvärme som efterfrågas vid varje enskilt tillfälle, kan vi vid toppar utnyttja ”termosvärmen” och fortsätta hålla produktionen på en jämn nivå, säger Karin Öhrström, försäljningschef på E.ON Energilösningar.

Ju fler fastigheter som ansluter sig till systemet, desto mer energi kan fördelas och ju mer minskar klimatavtrycket. I Malmö har flera fastighetsbolag visat intresse för att delta.

– Fjärrvärmen har varit central i omställningen från fossil till återvunnen och förnybar uppvärmning och nu fortsätter vi den resan genom att digitalisera fjärrvärmen tillsammans med våra kunder, säger Karin Öhrström, försäljningschef på E.ON Energilösningar.

E.ON lanserar webbserie för att utbilda svenska folket om klimatomställningen23.5.2019 13:46:47 CESTPressmeddelande

Prognoser visar att elbehovet i Sverige kommer fortsätta att öka till år 2035. Samtidigt är det av yttersta vikt att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Det kräver att alla hjälper till, men en undersökning visar att den svenska befolkningen har begränsad kunskap om våra gemensamt uppsatta hållbarhetsmål. Det vill E.ON råda bot på.