Akademiska sjukhuset

Smärtombud ska återinföras på Akademiska

Dela
Att det finns säkerhets- och miljöombud på arbetsplatser känner de flesta till. Mindre känt är sannolikt smärtombud inom hälso- och sjukvård. På Akademiska sjukhuset har funktionen funnits tidigare inom flertalet verksamhetsområden men "legat i träda” sedan 2014. Den återinförs nu som ett led i patientsäkerhetsarbetet där personcentrerad vård är ett ledord. Med god smärtlindring kan sår läka bättre efter operation med kortare vårdtid som följd.
Smärtombud har funnits tidigare på Akademiska sjukhuset, men funktionen har "legat i träda" sedan 2014. Nu återinförs den som ett led patientsäkerhetsarbetet för mer personcentrerad vård. Fotograf: Johan Alp (genrebild vårdsituation)
Smärtombud har funnits tidigare på Akademiska sjukhuset, men funktionen har "legat i träda" sedan 2014. Nu återinförs den som ett led patientsäkerhetsarbetet för mer personcentrerad vård. Fotograf: Johan Alp (genrebild vårdsituation)

– Med rätt smärtbehandling kan vi minska lidande och komplikationer såsom försämrad sårläkning, lunginflammation och trycksår. Det minskar risken för vårdskador och förlängda vårdtider, men också att patienter utvecklar kronisk smärta. Smärtombud har en nyckelroll i arbetet med personcentrerad smärtbehandling. Ytterst handlar det om god vård för patienten, patientsäkerhet och vårdkvalitet, säger Eva Ånnhagen, vårdutvecklare på vårdkvalitetsenheten, Akademiska sjukhuset.

Smärta är en av de vanligaste orsakerna till att man söker vård akut. Även efter en operation kan otillräcklig smärtlindring försena återhämtningen. Eva Ånnhagen betonar att SKR:s nationella patientenkät visar att patienterna själva tycker att det är viktigt med bra smärtlindring, och att detta påverkar hur hela vårdtillfället upplevs. Detta bekräftas i en ny avhandling i Uppsala om personcentrerad smärtbehandling för patienten med akut buksmärta.

Författaren till avhandlingen är Therese Avallin, omvårdnadsledare inom kirurgi på Akademiska. Hon beskriver personcentrerad smärtbehandling som ett led i arbetet för personcentrad vård där patientens grundläggande vårdbehov tillgodoses. Vården innebär att man utgår från varje persons unika behov och förutsättningar när vården planeras, utförs och utvärderas. Här, menar hon, spelar smärtombuden en nyckelroll som kunskapsbärare för hur vårdpersonalen kan arbeta för att ge en personcentrerad smärtbehandling. Smärtupplevelsen och därför även behandlingen, består av flera delar och är både fysisk och känslomässig.

– Den känslomässiga upplevelsen kan vi inte mäta oss till och här blir det personcentrerade förhållningssättet viktigt för att guida patienten till att vara delaktig. Kunskap hos både personal och patient kring de olika delarna är avgörande för att lyckas med behandlingen, där såväl trygghet och information som läkemedel ingår, förklarar hon.

Smärtombud är sjuksköterskor (ansvariga) och undersköterskor med specialintresse för smärta, som arbetar på enheter där patienter med smärta vårdas eller där patienter riskerar att utsättas för smärtsamma undersökningar eller behandlingar. På Akademiska infördes smärtombud över hela sjukhuset 1994 men avvecklades 2014/2015. Att funktionen nu återuppstår har flera förklaringar. En stavas coronapandemin.

– Pandemin gjorde det tydligt att sjuksköterskans kompetens inom ett specifikt område inte kan ersättas av annan kompetens eller prioriteras bort utan att patienten blir lidande på grund av att omvårdnadsbehoven inte tillgodoses. När personal flyttades runt och stretchades innebar det att det kunde saknas både kunskap och tid för att kunna möta patientens vårdbehov, vilket blev en stor stress för sjuksköterskan. Smärtbehandling är ett av de behoven där det blev svårt att hinna fråga patienten om de hade ont eller om smärtlindringen fungerade, säger Therese Avallin och fortsätter:

– Smärtombud har funnits mer eller mindre aktiva på kirurgen även efter att funktionen lades ner centralt då smärta är ett ständigt närvarande behov att lindra hos våra patienter. Att ansvaret nu återinförs på hela sjukhuset är mycket positivt för möjligheterna att undvika att patienter lider av smärta i onödan.

Till hösten är målet att Akademiska ska ha funktionen på alla vårdavdelningar; helst ett team bestående av sjuksköterska som smärtansvarig och undersköterska som ombud, som tillsammans med ansvarig läkare driver arbetet på den egna enheten.

– Teamet bjuds in till regelbundna nätverksträffar arrangerade av en utbildningsansvarig sjuksköterska på smärtcentrum, berättar Lotta Meuller Danielsson, avdelningschef smärtmottagningen. Hittills har 42 smärtombud anmält sig och planen är fyra nätverksträffar per år på olika teman. Vid senaste mötet 5 maj var temat kronisk smärta. En nätbaserad utbildning är också på gång.

De teambaserade arbetssätten är en grund i personcentrerad vård. Teamronden som används på kirurgen syftar till att vårdpersonal och patient har en gemensam förståelse för patientens vårdbehov och vårdplan, inkluderar smärtbehandlingen och är ett exempel på sådant arbetssätt. Therese avslutar:

– Personcentrerad vård handlar om att tillvarata allas kunskap och resurser, även patientens, vilket är inte bara lagstadgat utan framför allt har visat ge vård med hög kvalitet. Att tillgodose patientens behov av smärtbehandling med hjälp av personcentrerad vård är av stor betydelse för både patienter, personalen och organisationen. Att återinföra smärtombuden kan vara ett viktigt steg i detta arbete.

FAKTA: Smärtombud

Initiativet till smärtombud togs ursprungligen av Riksföreningen mot Smärta som bildades 1991 av engagerade och smärtintresserade sjuksköterskor. 2009 bytte föreningen namn till Sveriges sjuksköterskor inom området smärta (SSOS). Föreningens mål är att vara en mötesplats för sjuksköterskor som är intresserade av smärta, behandling av smärta och omvårdnad. Genom utbildning, kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte vill föreningen verka för ett gott omhändertagande av människor med smärta.

FAKTA: Smärtombudens ansvar
• Verka för att smärtskattning, smärtanalys och smärtbehandling utförs,
dokumenteras samt utvärderas kontinuerligt
• Verka för att lokala riktlinjer följs
• Verka för en individuell, målinriktad och patientsäker smärtbehandling
• Sprida kunskap, stötta och informera kollegor samt studenter
• Bör inneha fördjupad kunskap om avancerade smärtbehandlingsmetoder (ex.
PCA, EDA) och aktuell medicinteknisk utrustning (ex. TENS, smärtpump) vid den
egna verksamheten samt kunna stötta kollegor i handhavandet
• Vara en förmedlande länk mellan lokal smärtenhet och den egna arbetsplatsen
• Delta vid smärtombudsträffar
Källa: Sveriges sjuksköterskor inom området smärta (SSOS)


För mer information/intervju, kontakta:

Eva Ånnhagen,vårdutvecklare på vårdkvalitetsenheten, Akademiska sjukhuset;
eva.annhagen@akademiska.se
0186119913

Therese Avallin, disputerad specialistsjuksköterska, omvårdnadsledare inom kirurgi, Akademiska sjukhuset
therese.avallin@akademiska.se
0704250227

Ann-Charlotte Meuller Danielsson, avdelningschef smärtmottagningen, Akademiska sjukhuset;
Ann-charlotte.mueller.danielsson@akademiska.se
0705785972

Nyckelord

Bilder

Smärtombud har funnits tidigare på Akademiska sjukhuset, men funktionen har "legat i träda" sedan 2014. Nu återinförs den som ett led patientsäkerhetsarbetet för mer personcentrerad vård. Fotograf: Johan Alp (genrebild vårdsituation)
Smärtombud har funnits tidigare på Akademiska sjukhuset, men funktionen har "legat i träda" sedan 2014. Nu återinförs den som ett led patientsäkerhetsarbetet för mer personcentrerad vård. Fotograf: Johan Alp (genrebild vårdsituation)
Ladda ned bild

Om

Akademiska sjukhuset
Akademiska sjukhuset

751 85 Uppsala

018-611 00 00https://www.akademiska.se/

Akademiska sjukhuset erbjuder specialiserad och högspecialiserad vård lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.

Sjukhuset har cirka 8 400 medarbetare, varav 1 500 läkare och 2 750 sjuksköterskor/barnmorskor.

Sjukhuset har 850 vårdplatser. Här görs varje år cirka 722 000 öppenvårdsbesök, 45 300 slutenvårdstillfällen och 32 200 operationer.

Följ Akademiska sjukhuset

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Akademiska sjukhuset

Mer omfattande behandling minskar inte risk för ny hjärtinfarkt9.4.2024 09:17:03 CEST | Nyheter

I två stora studier visar forskare från Uppsala Clinical Research Center (UCR) vid Uppsala universitet att två behandlingar som varit etablerade vid hjärtinfarkt kan tas bort utan att resultatet blir sämre. Det handlar om förebyggande ballongvidgning av kranskärl och behandling med så kallade betablockerare, när hjärtfunktionen inte är nedsatt. Resultaten publiceras i medicinska tidskriften New England Journal of Medicine (NEJM).

Studie visar: ChatGPT kan producera medicinska journalanteckningar tio gånger snabbare än läkare22.3.2024 08:31:45 CET | Pressmeddelande

Administrativa sysslor tar upp en stor del av en läkares arbetstid, vilket minskar tiden för patientkontakt och bidrar till en pressad arbetssituation. Forskare på Akademiska sjukhuset/Uppsala universitet i samarbete med Danderyds sjukhus och universitetssjukhuset i Basel, Schweiz, har i en studie visat att AI-modellen ChatGPT kan skriva medicinska administrativa anteckningar upp till tio gånger snabbare än läkare utan att kompromissa med kvaliteten.

Personalen får högre betyg i attitydmätning om Akademiska20.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Kännedomen om Akademiska sjukhuset är fortsatt hög och sjukhuset är känt för hög medicinsk standard och erkända specialister. Det framgår av en attitydmätning hösten 2023 som även visar att patienter som besökt Akademiska ger personalen högre betyg än i förra mätningen hösten 2020. Resultatet visar också att informationen före och efter behandling får allt större betydelse när man väljer sjukhus.

Ny inflygningsteknik ska ge säkrare helikopterlandningar på Akademiska15.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Ambulanshelikoptrar ska kunna landa med högre precision på Akademiska sjukhuset även i mycket dåligt väder och mörker. Sjukhuset inför en ny tekniskt avancerad inflygningsteknik PinS (Point in space) som möjliggör mer patientsäkra transporter och en kapacitetshöjning genom att patienter kan transporteras direkt till och från Akademiska dygnet runt utan omlastning på annan flygplats.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye