Smedjebackens kommun får ny webbplats

Den nya webbplatsen för Smedjebackens kommun, Smedjebacken.se, är nu lanserad. Sajten har bland annat blivit mobilanpassad och fått en tydligare navigering.

- Vår nya webb har fått en modern design med ökad tillgänglighet och är anpassad för mobil- och surfplattor. Det är ett stort lyft mot tidigare webbsida. Vi är både nöjda och, om man får skryta lite, stolta över vår nya webb, säger Evamari Anestedt, chef medborgarservice, Smedjebackens kommun.

Den nya sajten uppfyller högt ställda tillgänglighetskrav, är responsiv, anpassad till olika webbläsare samt uppfyller behov hos såväl besökarna som hos den egna organisationen. Webbplatsen har dessutom fått ett grafiskt ansiktslyft. IT- och kommunikationsföretaget Consid har stått för leveransen av webbplatsen.

- Som med alla kommunala webbar så var den största utmaningen att skapa en sajt som är användarvänligt trots den stora mängden innehåll som finns där och de många olika målgrupper som besöker sajten. Användarna hade svårt att hitta och utföra det som de behövde på den förra webbplatsen, vilket innebar många onödiga samtal till kommunen. Målet med den nya webbplatsen är att alla på ett enkelt sätt ska kunna navigera sig till rätt och relevant information,säger Ellinor Hallett, projektledare på Consid.

Samarbetet mellan Smedjebackens kommun och Consid påbörjades under 2019 och den nya webbplatsen var tänkt att lanseras under våren 2020, men coronapandemin satte käppar i hjulet för det.

Som kommunens digitala partner har Consid stått för en helhetsleverans när det gäller framtagandet av sajten. IT-bolaget har tagit fram koncept, design, utveckling och tillgänglighetsanpassning.

–Jag är mest stolt över det fina samarbetet mellan Smedjebackens kommun och Consid, det har fungerat utomordentligt bra. Det har varit ett fantastiskt roligt projekt att vara involverad i, med många fina dialoger kring användarvänlighet, tillgänglighet och grafiskt uttryck, säger Ellinor Hallett.

Ellinor Hallett, Consid

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.