Smedstad ridsportcenter invigs i dagarna tre

Nu får ryttare och hästintresserade i Linköping och regionen sitt efterlängtade ridsportcenter. Den nya anläggningen invigs och firas i dagarna tre. Med Smedstad ridsportcenter i det natursköna eklandskapet Tinnerö vill Linköpings kommun skapa en av Sveriges bästa kommunala ridsportanläggningar. Här möts barn, ungdomar och vuxna, bredd och elit, med hästen i fokus.

Den nya ridsportanläggningen bidrar till att sätta Linköping på kartan, bland annat genom att arrangera större nationella ridtävlingar och genom att bli Sveriges första forskningsanknutna ridskola.

I maj 2014 togs det första greptaget för Smedstad ridsportanläggning. Nu, två år senare, står anläggningen klar. Medierna är välkomna till Linköpings kommun och Lejonfastigheters invigningshelg på Smedstad ridsportcenter.

Program:
Fredag 19 augusti
Press och inbjudna gäster välkomnas klockan 15, allmänhet välkomnas klockan 15.30 i samband med att ceremonin startar. Invigningsceremonin med bland andra Linköpings borgmästare Helena Balthammar, landshövding Elisabeth Nilsson och dubbla OS-guldmedaljören från Paralympics i Aten Iréne Slättengren.

Lördag 20 augusti
Öppet hus med aktiviteter för hela familjen mellan klockan 11:00-15:00. Hästshow, ponnyridning, hästloppis, tipspromenad, ansiktsmålning och ridsporten visar upp sina åtta grenar. Konferencier till showerna under dagen är Linköpingsfödda Anders ”Ankan” Johansson.

Söndag 21 augusti
Dressyrclinic med Grand Prix-ryttaren Malin Hansson mellan klockan 13.00-15.00.

Kort om Smedstad Ridsportcenter

• Smedstad Ridsportcenter är en modern anläggning där Linköpings kommun skapar förutsättningar för att stödja och utveckla ridsporten för barn, ungdomar och vuxna – för bredd och elit.
  • Anläggningen inrymmer 60 boxar och ett sjuk- och gäststall med tio platser. Inomhus finns två ridhus och utomhus dressyr- och hoppbanor liksom hagar.
  • Solenergi värmer byggnaden, allt material är miljöklassat och flera leverantörer under byggnationen har varit lokala vilket har förkortat transporterna.
  • Smedstad är byggt i ett Natura 2000-område och stor hänsyn har tagits till den unika miljön.
  • Smedstad ridsportcenter kommer att bli Sveriges första forskningsanknutna ridskola. Vinnova har gett klartecken för ett tvåårigt samverkansprojekt med LiU. Ridcentret med lektionsverksamhet för uppåt 600 ryttare i veckan, med social verksamhet, medicinsk rehab/habilitering samt en i sammanhanget ovanligt stor och samlad personalgrupp med pedagogisk kompetens kommer att vara en utgångspunkt för en rad medicinska och tvärvetenskapliga studier.
  • Entreprenören som driver Smedstad är Haga Stall och Omsorg AB.
  • Läs mer på www.smedstadridsport.se

För ytterligare information om invigningshelgen, välkommen att kontakta:
Hanna Borglund, kommunikatör Lejonfastigheter, på telefon 013-20 54 55, hanna.borglund@lejonfastigheter.se
Jessica Mattsson, kommunikatör Kultur- och fritidsförvaltningen, på telefon 013-26 31 65, jessica.mattsson@linkoping.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.