SMHI varnar för snö och vind – E.ON höjer beredskapen i Skåne, Blekinge, Kronoberg, Kalmar och Halland

Under onsdags- och torsdagsdygnet varnar SMHI för kraftigt snöfall och vind över stora delar av Skåne, Blekinge, Kronoberg, Kalmar och Hallands län. E.ON höjer därför beredskapen i området.

Foto: Unsplash

Ett lågtryck som passerar över södra Sverige under onsdags- och torsdagsdygnet förväntas enligt SMHI:s prognos orsaka kraftigt snöfall, 20-30 cm snö kan komma att falla under perioden. Som blåsigast blir det under onsdag eftermiddag och kväll, uppemot 6-9 m/s.

Långvarigt och kraftigt snöfall i kombination med vind riskerar enligt SMHI att ge upphov till stora störningar i trafiken samt strömavbrott.

– Vi har förstärkt beredskapen både för fältpersonal och i driftcentralen och följer väderläget noga, säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.

De senaste åren har E.ON vädersäkrat en betydande del av elnätet i området, vilket minskat riskerna för strömavbrott. Riskerna kan dock aldrig elimineras helt, därav den höjda beredskapen. På eon.se/stromavbrott finns information om pågående strömavbrott samt möjlighet att felanmäla.

Avbrottskarta strömavbrott

Foto: Unsplash

Felavhjälpningen fortsätter ikväll17.1.2022 17:57:57 CET | Pressmeddelande

Under dagen har totalt 17 000 av E.ONs kunder fått tillbaka strömmen efter nattens stormväder. Vid klockan 17 var antalet drabbade kunder strax över 3 000. E.ON har under dagen besiktat ledningsnätet med hjälp av helikopter för att snabbare styra montörerna till rätt platser. Arbetet med att röja och laga elnätet fortsätter under kvällen så länge säkerheten för personalen i fält tillåter och kommer att återupptas tidigt i morgon bitti. Arbetet med att göra omkopplingar i elnätet där det är möjligt fortsätter.