SMHI varnar för stormbyar – E.ON höjer beredskapen i Skåne och Halland

På torsdag eftermiddag och kväll varnar SMHI för vindbyar på över 25 meter per sekund över stora delar av Skåne och Halland. E.ON höjer därför beredskapen i området.

Foto: Unsplash

De västliga delarna av länen kan enligt SMHI:s prognos få upp emot 28 m/s i vindbyarna under torsdagen.

– Vi har förstärkt beredskapen både för fältpersonal och i driftcentralen, säger Patric Elmén, presschef på E.ON.

De senaste åren har E.ON vädersäkrat en betydande del av elnätet i området, vilket minskat riskerna för strömavbrott. Riskerna kan dock aldrig elimineras helt, därav den höjda beredskapen. På eon.se finns information om pågående strömavbrott samt möjlighet att felanmäla.

Avbrottskarta strömavbrott

Foto: Unsplash

E.ON och Skånes Ornitologiska Förening i samarbete för Skånes berguvar24.9.2021 13:30:44 CEST | Pressmeddelande

Med ett vingspann på upp emot 170 centimeter är berguven en mäktig, men dessvärre ovanlig syn i Skåne. För att ge den hotade arten bättre förutsättningar för överlevnad säkrar E.ON elledningar i närheten av ugglornas revir. De förebyggande insatserna görs i samarbete med Skånes Ornitologiska Förening och är en del av E.ONs arbete för hållbarhet och biologisk mångfald.