Smurkisk Yoghurt från Hultsfred fyller Lidls mejerihylla

Lidl Sverige fortsätter sin satsning på små, lokala, svenska matproducenter. Nu senast har man slutit avtal med det Hultsfredsbaserade mejeriet Emåmejeriet som kommer leverera sin smurkiska yoghurt till Lidls samtliga 202 butiker runt om i Sverige.

Patrik Evertsson VD och ägare Emåmejeri

Under början av pandemin gick över hundra svenska matproducenter ut med ett nödrop i Expressen. Lidl Sverige sträckte ut en hand i samma tidning och erbjöd ett snabbspår till sina butikshyllor. Snabbspåret blev en succé och det har hittills sålts över 4,6 miljoner varor från över 50 svenska lokala producenter.

- Smurkisk yoghurt är en mycket god yoghurt gjord på mjölk från Småland. Det är kul att få erbjuda alla våra kunder en yoghurt från Emåmejeri, säger Robert Stekovic, Kommersiell Direktör vid Lidl Sverige.

Emåmejeri är ett småländskt mejeriföretag i Hultsfred som startade 2007. Idén till Emåmejeri föddes när Arla stängde mejeriet i Åseda, då två småländska mjölkbönder ville att deras goda mjölk skulle användas till något annat än mjölkpulver.

- Vi är otroligt stolta och tacksamma över att teckna avtal med Lidl. Vi får nu för första gången distribution över hela landet med en av våra produkter. I den tuffa tid som pandemin inneburit för vår bransch så betyder avtalet med Lidl väldigt mycket för oss, säger Christian Williamsson, ansvarig för försäljning och marknadsföring vid Emåmejeri.

Smurkisk yoghurt är en småländsk variant av turkisk yoghurt som Emåmejeri har utvecklat själva. Den säljs i förpackningar om 500 gram.

Patrik Evertsson VD och ägare Emåmejeri

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 205 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.