Snabb anpassning i FM-branschen
– FM har alltid varit duktiga på att anpassa tjänster efter kundens behov och under pandemin har den förmågan gjort att vi många gånger spelat en central roll i att snabbt kunna ställa om och möta de nya utmaningarna som exempelvis ökat hemarbete eller förändrade säkerhets- och skyddsrutiner inneburit, säger Joachim Boëthius, IFMA Sverige.
Rapporten visar att sex av tio (59 procent) av de svarande tror att det totala behovet av FM-tjänster kommer öka efter pandemin. De vanligast förekommande FM-tjänsterna är lokalvård, kontorsservice, mat och dryck, säkerhet samt workspace management. Flera av dessa tjänster tros även få större efterfrågan framöver. Vårdnära tjänster, som leverans av mat till vårdavdelning, tros också öka inom den offentliga sektorn.
I Sverige uppskattas branschen ha en omsättning på 227 miljarder kronor, jämfört med 210 miljarder kronor som FM-rapporten visade 2016. Branschen sysselsätter cirka 308 000 anställda.
– Behoven i den offentliga- och privata sektorn omfattar ofta flera olika tjänster i samma beställning– allt från receptionistservice till ventilation och vårdnära tjänster. Vilket i sin tur också ställer högre krav på leverantörens leverans och kunskap, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen.
Kundens kravställning fortsätter att öka i betydelse. Begreppet arbetsplats har förändrats och innefattar alltmer fokus på en god arbetsmiljö som ska bidra till arbetsgivarens mål och kultur. FM- leveransen förväntas också vara mer proaktiv, vilket i högre grad kräver kontinuerlig fortbildning av de anställda.
I takt med att kundernas behov förändras uppstår också nya tjänster. De senaste två åren har tjänster som FM-revisioner (uppföljning av leverans), möbleringsexperter och hantering av återbruk av gamla möbler uppkommit.
– Eftersom FM-leverantören ansvarar alltmer för helheten hos sina kunder, som luft och ljudnivå, har gränssnittet mellan HR och FM förflyttats. Idag lägger många organisationer över arbetsmiljöfrågorna på sin FM-leverantör, sägerJoachim Boëthius, IFMA Sverige
Om rapporten
Rapporten har tagits fram av IFMA Sverige och Almega Serviceföretagen. Syftet med rapporten är att synliggöra och ge en objektiv bild av branschen. Rapporten bygger på data som tagits fram av Almega Serviceföretagen kombinerat med intervjuer av erfarna aktörer inom branschen. Detta har gjorts för att skapa en så komplett bild som möjligt av en komplex bransch.
Utöver Almega Serviceföretagens data har även en enkätundersökning genomförts med 62 respondenter, varav 39 kommer från privat sektor och 23 från offentlig sektor, 24 arbetar på leverantörssidan medan 38 arbetar på köparsidan.
IFMA Sverige och Almega Serviceföretagen
IFMA Sverige
IFMA Sverige är en del av den globala branschorganisationen International Facility Management med 24 000 medlemmar. IFMA Sverige, grundat 1994, har drygt 500 medlemmar och representerar olika intressegrupper i sin medlemskår.
Almega Serviceföretagen
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen. Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, hemservice, sanering, städ ingår. Totalt har föreningen cirka 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Almega FM-företagen sysselsätter närmare 20 000 anställda.
För mer information, kontakta gärna:
Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
Telefon: 08-762 69 74, mejl; michelle.jacobsson@almega.se
Malin Ljungbeck, operations manager, IFMA
Telefon: 070-262 23 66, mejl: malin.ljungbeck@ifma.se
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder
Dokument
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen. Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, hemservice, sanering, städ ingår. Totalt har föreningen cirka 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur11.4.2024 13:58:11 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Serviceföretagen välkomnar beslutet att utreda Konkurrensverkets sanktionsmöjligheter mot osund offentlig konkurrens16.2.2024 08:53:07 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har länge kritiserat systemfel i konkurrenslagstiftningen när det kommer till osund konkurrens från offentliga verksamheter, främst från statligt helägda Samhall.
Rutindikatorn: 2023 blev ett trendbrott efter rekordåren16.1.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande, visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Nytt kollektivavtal för fönsterputs3.11.2023 09:33:00 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen har idag, tillsammans med Fastighetsanställdas förbund, träffat ett nytt kollektivavtal för fönsterputs. Det nya avtalet löper på 24 månader och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
Kundpartner Syd – Årets Städföretag 202313.10.2023 10:31:22 CEST | Pressmeddelande
Kundpartner Syd förflyttar branschen genom att lyfta städning som en arbetsmiljöfråga för sina kunder. Det är en viktig anledning till att företaget utnämnts till Årets Städföretag under Stora Städbranschdagen 2023. Priset ges till ett föredöme i städbranschen som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum