Snabb utdelning för ekonomer

Nyexaminerade ekonomer är attraktiva på arbetsmarknaden. Nästan hälften får jobb innan avslutade studier. Det visar en ny undersökning från Akavia. − Ekonomutbildningen förblir ett säkert val för den som vill göra snabb karriär, säger Abelone Tischbein-Madsen på Akavia.

Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia och Felix Ulfenstedt, sakkunnig på förbundet.

Akavias enkätundersökning bland ekonomer som tog examen under åren 2019−2020 talar ett tydlig språk: Den som utbildar sig till ekonom får inte bara snabbt anställning utan också ett jobb med relevans för utbildningen. 46 procent anger att de fick ett relevant arbete redan innan avslutade studier. Farhågor om att pandemin även skulle slå hårt mot ekonomer har hittills inte besannats.

− Även om det generellt tar lite längre tid för nyexaminerade akademiker att få jobb står sig ekonomerna starkt, säger Abelone Tischbein-Madsen, teamleader för studentverksamheten på Akavia.

− Ekonomer får inte bara jobb direkt, merparten (75 procent) får dessutom fast anställning vilket särskiljer gruppen från många andra nyblivna akademiker. Vanliga branscher man arbetar inom är revision och bank, säger Felix Ulfenstedt, sakkunnig på Akavia.

­Nyexaminerade ekonomer kan även se fram emot en snabb lönekarriär. Men då gäller det att göra rätt från början. Undersökningen visar att den som anger löneanspråk vid anställningstillfället har 2 500 kronor mer i medellön jämfört med den som inte angav något.

De flesta svarar att de fick kännedom om sitt nuvarande arbete via kontakter. Även praktik inom ramen för utbildningen uppges ha stor betydelse. Samtidigt uppger endast två av tio att de haft praktik.

− Universitet och högskolor måste bli bättre på att erbjuda praktik, för att på så sätt göra det möjligt för fler studenter att få arbetslivserfarenhet, säger Felix Ulfenstedt.

Fakta: Arbetsmarknadsundersökningen Efter examen gjordes under perioden februari – april 2021. I urvalet ingår ekonomer, jurister, samhällsvetare, it-akademiker, personalvetare och kommunikatörer som är under 36 år och har tagit examen under perioden september 2019 – augusti 2020. 2 157 personer svarade på enkäten vilket ger en svarsfrekvens på 28 procent.

Resultat från undersökningen:

• 75 procent av de nyexaminerade ekonomerna har en tillsvidareanställning
  • 46 procent får jobb innan de avslutat sina studier
  • 27 procent fick sitt första jobb via kontakter
  • 57 procent angav inget löneanspråk vid anställningstillfället
  • Medellönen per månad för nyblivna ekonomer som angav löneanspråk var 30 808 kronor och 28 293 kronor för de som inte angav något löneanspråk vid anställningstillfället
  • Bara två av tio har haft praktik under utbildningen
  • Sju av tio som haft praktik under utbildningen upplever att den var ganska eller mycket viktig för att man skulle få sitt nuvarande arbete

Läs rapporten

Abelone Tischbein-Madsen
Felix Ulfenstedt

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.