Snabb Veiby fick slita för poängen

Det blev en problematisk helg för Ole Christian Veiby i VM-rallyt på Sardinien, men trots det så plockade han viktiga VM-poäng och är fortsatt med i kampen om titeln i WRC 2.

Ole Christian Veiby var mycket snabb när allt fungerade på Sardinien.

Det gick inte helt som planlagt, men vi fick i alla fall visa att vi kan köra både smart och fort när allt fungerar, säger Veiby.

Efter branden i Portugal senast stod revansch på programmet, men tyvärr började motgångarna redan efter första specialsträckan. Stötdämparproblem gjorde att man inte tog sig vidare.
 En stor besvikelse, berättar Ole Christian.

Redan där och då, på torsdag kväll, tvingades norrmannen och co-drivern Jonas Andersson ge upp sin kamp om segern, men man kunde ändå starta om på fredagen enligt rally 2-reglementet, med tio minuters strafftid.

Förutom problemen med stötdämparna drabbades det norsk-svenska ekipaget av ett par punkteringar, men när allt fungerade gick det fort - riktigt fort - på de italienska vägarna. Veiby noterade sju sträcksegrar i WRC 2 av totalt nitton möjliga med sin Polo GTI R5.
 Vi höll samma tempo som Rovanperä och Östberg och det är något vi tar med oss framöver.
Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-föraren matchade alltså toppnamnen i WRC 2 Pro-klassen under långa stunder av tävlingen på medelhavsön.

Vid slutmålet på söndagen hade Veiby jobbat sig upp till en femteplats i WRC 2-klassen, vilket innebar tio viktiga poäng i sammandraget. Ole Christian knappade in på täten och ligger fortsatt på topp tre.

Ole Christian Veiby var mycket snabb när allt fungerade på Sardinien.
En femteplats blev det för Ole Christian Veiby på Sardinien, men farten fanns för mer.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Premiär för nya Volkswagen e-up! – nu med längre räckvidd och lägre pris13.9.2019 12:08:47 CESTPressmeddelande

På bilsalongen i Frankfurt, 10-22 september, premiärvisar Volkswagen den senaste versionen av eldrivna e-up!. Den smidiga bilen är idealisk i staden och att pendla med. 70 % högre batterikapacitet ger nu en räckvidd upp till 260 km. Med e-up! gör Volkswagen också e-mobiliteten överkomlig för fler. Grundpriset i Sverige startar på 273 600 kronor, innan avdragen klimatbonus, vilket är ett lägre grundpris jämfört med föregångaren.