Snabbare elektrifiering genom samspel, differentierade priser och höjd kunskap
VTI är mitt i processen med att ta fram olika delrapporter, varav de första lämnades till regeringen i februari. Nu är det dags för ytterligare tre. Inom transport- och energisektorn pågår redan grundläggande omställningar. De två sektorerna blir alltmer sammankopplade, särskilt i fråga om var och när laddning av elfordon kommer att ske och vilken effekt som behövs.
Denna samordning är nödvändig både för att elektrifiera transportsektorn och för att undvika elbrister. För att hitta de bästa lösningarna på samhällsnivå kommer det att behövas ytterligare kunskap om vilken data som verkligen är nödvändig, samt mer statistik och prognoser över elektrifieringen i stort.
Nuvarande energisystem behöver bli optimerat och energiförbrukningen mer effektiv för att kunna hantera framtida behov. Detta omfattar både utbyggnad av elnät och laddinfrastruktur men även nya tekniker som batteribytesstationer och elvägar. Lagring av elenergi i anslutning till transportsystemets förbrukning kommer att bli viktigt.
Ny teknik och prisdifferentiering kan utjämna belastningen på elnätet och därmed priserna. Det kan stimulera till att flytta laddning i tid, vilket i sin tur leder till jämnare elkonsumtion. Det kan tillkomma digitala lösningar, så som redan kan ske med el till värmepumpar.
Prosumenter viktig aktörsgrupp
Forskarna pekar därmed ut prosumenter som en viktig aktörsgrupp, de som är både producenter och konsumenter av el. Det kan till exempel vara en elfordonsägare med solceller på huset som både producerar el, använder den och kan sälja el till elnätet. Det finns ännu inga bra exempel på detta i Sverige och inte heller i andra europeiska länder. Energimarknadsinspektionen arbetar med att förbereda införandet av en sådan teknik.
Olika aktörsgrupper behöver olika lösningar. Medan husägare kan ladda sin elbil hemma, behöver boende i lägenhet ett sätt att ladda bilen nära bostaden. Det kommer att finnas olika utbud av transporttjänster och elpriser, beroende på region eller skillnader mellan stad och land.
Det finns en målkonflikt mellan snabb elektrifiering och tillgång till laddning i hela landet. Att skynda på elektrifieringen skulle till en början innebära en satsning på områden med störst potential för att öka omställningen under de närmaste åren. Då kanske större städer måste bli prioriterade framför mindre städer och landsbygd.
Gemensamma lösningar
Det kan bli gemensamma lösningar för flera transportslag, som ladd- och batteribytesstationer, eller elvägar för privata bilar, långdistansfrakt och intercitybussar. Politiska åtgärder kan snabba på elektrifieringen, som till exempel lägre vägskatt, lägre trängselskatt och speciella körfält för elfordon. Forskarna ger exempel och lösningar från Norge, Kina, USA och Nederländerna.
Ökad efterfrågan från industrin och fler laddbara fordon kräver snabbare utbyggnad av elnätet, framför allt de lokala näten och deras förmåga att leverera efterfrågad elektricitet. För att få balans mellan utbud och efterfrågan på laddning kan det tillkomma olika former av lagring och flexibilitetstjänster.
Sluta kunskapsluckor
VTI-forskarna ger flera förslag på hur kunskapsluckor om elektrifiering ska kunna slutas, såsom praktiska handledningar, enklare stödsystem och utbildningar. Kunskap kan samlas in genom att inkludera fler i samverkan. En nationellt ansvarig central tjänst kan sammanföra data och information.
Tydligare informationsinsatser kan klargöra och ge oberoende utlåtanden där det finns motstridiga uppgifter. En del av detta blir ändå svårt att åtgärda eftersom förutsättningarna ändras snabbt och det finns mycket tyckande i stället för oberoende fakta, menar forskarna.
Forskningsledare Arne Nåbo på VTI projektleder regeringsuppdraget som ska vara klart i december i år.
– Nu går arbetet med regeringsuppdraget vidare på två områden. Det första handlar om hur dataområden och digitalisering kan hjälpa till vid planering och drift av laddinfrastruktur samt av affärsmodeller, och det andra handlar om hur man kan stötta elektrifiering av regionala godstransporter med kunskap.
Nyckelord
Kontakter
Arne NåboForskningsledare
Tel:031-750 26 17arne.nabo@vti.seBilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum