Snabbaste vägen till och från Stockholm i midsommar

Planera din resa i Stockholmstrakten under midsommar, så sparar du både på tid och på miljön. Motormännen har i samarbete med företaget MindConnect tagit fram statistik över trafikflöden i Mälardalsregionen under midsommarhelgen. Genom att använda Motormännens reseplanerare, kan du komma fram snabbare och säkrare.

Mot Södertälje

Mot Södertälje ökar restiden redan på torsdagen vid lunch. Att resa från Stockholm city till Södertälje kan vid 16-tiden ta upp mot två timmar mot en halvtimme en vanlig torsdag. Trafiken blir lugnare efter 21-tiden på kvällen.

En resa som en vanlig fredag mellan klockan 11 och 12 tar en halvtimme, kan på midsommarafton ta 1 timme och 20 minuter. Men redan vid tvåtiden på eftermiddagen är trafiken på normal nivå igen.

Mot Norrtälje

Om du åker mot Norrtälje, ökar trafiken vid lunch på torsdagen. Vid femtiden kan resan ta upp till 1 timme och en kvart mot drygt 50 minuter en vanlig torsdag.

På midsommarafton ökar trafiken framför allt mellan kl 10 och 12. Då kan resan ta 1 tim och 45 minuter mot 45 minuter en normal fredag. Men redan vid ettiden är trafiken normal igen.

Mot Enköping får man räkna med att restiden blir längre under hela torsdagen.

Mot Gustavsberg ökar trafiken klockan 10–13 på midsommarafton när restiden kan öka med en halvtimme.

– Som vid alla långresor gäller det att vara ute i god tid och vara ordentligt utvilad. Trötthet i trafiken kan vara lika farligt som onykterhet, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund. Ta god tid på dig, ta paus ibland och turas om att köra om ni kan. Ha med något att äta och dricka i bilen och acceptera att resan tar den tiden det tar. Se till att ha mobilen laddad men överlåt till passagerarna att använda den. Måste du själv prata i telefon är det handsfree som gäller.

Här hittar du Motormännens reseplanerare: http://motormannen.se/midsommartrafiken

Kontaktperson från MindConnect: Jonas Bohman, VD, 072-711 85 80

Motormännen är en konsumentorganisation som tillvaratar bilisters intressen. Vi arbetar med trafiksäkerhet, miljö och bilägande. Våra medlemmar har tillgång till fri rådgivning, förmånliga rabatter och tjänster.