Snabbväxande handelsplats för skog

Virkesbörsen är en snabbväxande digital handelsplats som hjälper skogsägare att hitta köpare till sin skog.

Skogsindustri. Foto: EFN Ekonomikanalen

Så här går det till: Skogsägaren registrerar sig på marknadsplatsen och lägger upp sin annons. I den framgår uppgifter om slutavverkning, gallring och leveransvirke. Mejl skickas till alla potentiella köpare, och den som är intresserad av annonsen kan då kontakta säljaren.

”För skogsägare är det helt fantastiskt, för att här kan man säkerställa rätt pris, nå ut till alla potentiella köpare och få en rättvis virkesaffär. När det gäller skogsbolagen så kan de effektivisera sina virkesköp, få lägre kostnader när de köper virke och säkerställa att de når ut till fler säljare”, säger Adam Aljaraidah, vd för Virkesbörsen.

I dag används tjänsten av flera stora skogsägare som Sveriges Fastighetsverk, Svenska kyrkan och Göteborgs Stad. Mindre och enskilda ägare är också en stor del av de som använder marknadsplatsen. I framtiden siktar Virkesbörsen på att fortsätta växa i Sverige, men också på att nå ut till internationella skogssäljare.

Skogsindustri. Foto: EFN Ekonomikanalen

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Tittarfrågorna väller in till Armfelt13.8.2019 10:54:24 CESTBlogginlägg

Problem i Kindred, möjliga skavanker inom kursraketen Evolution Gaming samt börsoro och gaming-mässa i Köln. Det är några av programpunkterna när förvaltarna Oscar Karlsson på Handelsbanken och Carl Armfelt på Tin Fonder gästar EFN Börslunch, idag tisdag klockan 11:45 på EFN.se. Intresset för både betting, gaming och ny teknik är stort bland tittarna, och frågorna har vällt in på Twitter – förvaltarna kommer att göra sitt bästa för att besvara dem – och för att dela med sig av sina bästa strategier i dagens oroliga marknadsläge.