Snabbväxande sport kommer till Falun!

Pickleball - en av de snabbast växande sporterna kommer till Ljusdal. Det är Korpen Falun som har tagit initiativet och ordnar nu öppet hus och en prova-på-dag söndagen den 28 november kl 11.30 – 14.30 i Kristinebergsgymnasiets idrottshall.

-        Det ska bli spännande att utöka vårt utbud med en racketsport som passar väldigt många, från ung till gammal, säger Eric Löfgren, ordförande i föreningen. Den som en gång testat pickleball blir snabbt fast i den här motionsformen.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har startat den nya racketsporten på flera platser i Sverige.

-        Korpen Falun ligger i framkant när det handlar om att testa nya idrotten, konstaterar Leif Gerhardsson från Korpen riks som också är regerande svensk mästare i klassen Veteran Mixed. Jag har åkt runt i landet och missionerat för pickleball, och kommer att finas på plats i Falun för att ge instruktioner och tips under prova-på-dagen.

Pickleball växer snabbt, framför allt i USA där sporten startade på 1960-talet där. Det är en racketsport med drag från tennis, bordtennis och badminton och som spelas på en yta motsvarande en badmintonbana och med nedsänkta nät. Racketen är lätt och bollen påminner om en innebandyboll. Man kan spela såväl singel som dubbel.

Kontakt gärna Korpen riks projektledare: Leif Gerhardsson, 070-638 21 70 eller Korpen Faluns ordförande Eric Löfgren 070-203 18 83 för mer information.

Seniorvecka ska få Jönköpings äldre att hitta motionen igen2.9.2021 07:59:00 CEST | Pressmeddelande

Under en hel vecka mellan den 6 och 12 september kommer Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet att arrangera Aktiv Senior-veckan i Jönköping. Det är Korpen Jönköping som kostnadsfritt erbjuder inspirerande aktiviteter som passar seniorer. Aktiviteter och motion anpassade för de äldre har varit nästintill omöjliga att genomföra under ett och ett halvt års tid. Den sociala mötesplatsen och fysiska utmaningen har försvunnit för en åldersgrupp som behöver just det sociala och fysiska. - Under den här veckan kommer vi på många orter runtom i Sverige att visa upp de verksamheter som passar och hjälper den äldre befolkningen att komma tillbaka, börja om eller upptäcka den fysiska rörelsens fantastiska kraft, säger Regina Hedström som är projektledare för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets projekt Aktiv Senior.