Snabbväxande sport kommer till Mariestad!

Pickleball - en av de snabbast växande sporterna kommer äntligen till Mariestad. Det är Korpen Mariestad som har tagit initiativet och ordnar nu öppet hus och en prova-på-dag söndagen den 17 november.

-          Det ska bli spännande att utöka vårt utbud med en racketsport som passar väldigt många, från ung till gammal, säger Åke Johansson i Korpen Mariestad. Den som en gång testat pickleball blir snabbt ”fast” i den här motionsformen.

Korpen samarbetar med Svenska Pickleballförbundet och har tillsammans dragit igång den nya racketsporten på flera platser i Sverige.

-          Det är en pickleballvåg som sköljer in över landet, säger Gunnar Svalander från Pickleballförbundet. Antalet aktiva växer just nu enormt och det är mycket tack vare underhållningsvärdet och den åldersmässiga tillgängligheten.

-          Korpen Mariestad ligger i framkant när det handlar om att testa nya motionsformer, konstaterar Leif Gerhardsson från Korpen riks som tillsammans med Gunnar Svalander håller i introduktionen på Öppet Hus.

Pickleball är USA:s snabbast växande sport och startade på 1960-talet där. Det är en racketsport med drag från tennis, bordtennis och badminton och som spelas på en yta motsvarande en badmintonbana och med nedsänkta nät. Racketen är lätt och bollen påminner om en inebandyboll. Man kan spela såväl singel som dubbel.

Korpen Mariestad
Åke Johansson, 072/218 11 84

Korpen är ett riksförbund som är uppbyggt av hundratals lokala föreningar. Det är i föreningarna som verksamheten sker. Föreningarna har egna styrelser och fattar beslut om sin egen verksamhet.

Korpen står för glädje, gemenskap och att alla är välkomna! Uppdraget är att se till att människor sportar och har kul tillsammans!

Miljonstöd till nya folkhälsoprojekt29.10.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

Rapporter från världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.