Snabbväxande sport kommer till Umeå!

Pickleball - en av de snabbast växande sporterna kommer äntligen till Umeå. Det är Korpen Umeå som har tagit initiativet och ordnar nu öppet hus och en prova-på-dag lördagen den 21 september i Nolia tennishall.

-        Det ska bli spännande att utöka vårt utbud med en racketsport som passar väldigt många, från ung till gammal, säger Korpen Umeås verksamhetschef, Ulrika Arnö. Den som en gång testat pickleball blir snabbt ”fast” i den här motionsformen.

Korpen samarbetar med Svenska Pickleballförbundet och har tillsammans dragit igång den nya racketsporten på flera platser i Sverige.

-        Det är en pickleballvåg som sköljer in över landet, säger Gunnar Svalander från Pickleballförbundet. Antalet aktiva växer just nu enormt och det är mycket tack vare underhållningsvärdet och den åldersmässiga tillgängligheten.

-        Korpen Umeå har alltid legat i framkant när det handlar om att testa nya motionsformer, konstaterar Leif Gerhardsson från Korpen riks som tillsammans med Gunnar Svalander håller i introduktionen på Öppet Hus.

Pickleball är USA:s snabbast växande sport och startade på 1960-talet där. Det är en racketsport med drag från tennis, bordtennis och badminton och som spelas på en yta motsvarande en badmintonbana och med nedsänkta nät. Racketen är lätt och bollen påminner om en inebandyboll. Man kan spela såväl singel som dubbel.

Länkar för mer info:

Svenska Pickleballförbundet

Korpen Umeå
Kontakta gärna Korpen Umeås verksamhetschef Ulrika Arnö, tel 090/77 83 92 för mer information.

Korpen Umeås verksamhetschef Ulrika Arnö, tel 090-77 83 92

Miljonstöd till nya folkhälsoprojekt29.10.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

Rapporter från världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.

Unikt samarbete ska skydda mot fallolyckor20.6.2019 10:36:00 CESTPressmeddelande

Varje år sker 270 000 fallolyckor och 1 500 leder till dödsfall. En av de mest utsatta grupperna är äldre. Nu startar Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och Svenska Judoförbundet ett samarbete för att utbilda äldre personer att ramla på rätt sätt. På kursen tränas styrka, balans och fallteknik för att bygga upp en trygghet och säkerhet för att undvika att falla. Målet är att halvera antalet personer som behöver vård efter ett fall. Med hjälp av Svenska Judoförbundets falltrygghetsprogram Judo4Balance kommer Korpen att starta gruppträningar för seniorer tillsammans med lokala judoklubbar där licensierade fallinstruktörer från Judoförbundet och korpinstruktörer håller i träningspassen. Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Varje år sker 270 000 fallolyckor, 70 000 leder till sjukhusvård och 1 500 personer dör på grund av ett fall. En av de mest utsatta grupperna är äldre. -När vi blir äldre blir musklerna svagare, balansen försämras och synen förändras. Det innebär