Snart börjar Vings säsong i Karibien

Orkanstormarna Irma och Maria orsakade stora skador när de drog fram över Karibien under hösten. Om några veckor inleds vintersäsongen hos Ving, men hur fungerar livet på de resmål Ving erbjuder i Karibien? Här kommer en lägesrapport.

Strandliv i Varadero, Kuba. Foto Ving

Vår personal på resmålen har besökt turistområdena, hotellen och stränderna och kan rapportera att det mesta är återställt.

- Vissa öar drabbades mycket svårt, men för de allra flesta platser där orkanerna passerat har livet återgått till det normala. Vi har genomfört kvalitetskontroller av byggnader och stränder där stormarna dragit fram. Efter upprensning och vissa reparationer hälsas turisterna varmt välkomna till resmålen, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Aruba
Höstens orkaner har inte orsakat några skador på Aruba. Allt är öppet som vanligt.
Resorna startar 6 november.

Kuba
Orkaner har under hösten orsakat materiella skador på Kuba. Dessa skador är nu åtgärdade och våra resmål Varadero och Havanna fungerar som vanligt.
Resorna startar 16 november och även rundresorna på Kuba kommer att genomföras som planerat.

Mexiko
Höstens orkaner har inte orsakat några skador i Mexiko och allt är öppet som vanligt.
Resorna startar 14 november.

Jamaica
Höstens orkaner har inte orsakat några skador på Jamaica och allt är öppet som vanligt.
Resorna startar 13 november.

Dominikanska republiken
Inte heller på Dominikanska republiken har orkanerna orsakat några större skador och på resmålen Punta Cana och Puerto Plata och allt är öppet som vanligt.
Resorna startar 30 oktober till Punta Cana och 27 november till Puerto Plata.

Florida
Orkaner har under hösten orsakat materiella skador i Florida. Dessa skador är nu åtgärdade och Vings hotell håller öppet som vanligt.
Ving erbjuder resor med reguljärflyg året runt.

Kryssningar i Karibien
Vings samarbetsrederier Royal Caribbean International, Celebrity Cruises, Costa Cruises och Norwegian Cruise Line har flera kryssningsrutter som vanligtvis går till några av de drabbade karibiska öarna. Rederierna har efter Irmas framfart därför omdirigerat fartygen till andra rutter i främst västra Karibien. Berörda kunder kontaktas av Ving om ändringarna. Om den nya rutten inte är tillfredställande för inbokade kunder, gäller fri av- och ombokning för de aktuella kryssningarna.

Nytagna foton från Kuba (resmålen Havanna och Varadero).

För bilder, besök gärna vårt bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513075.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Vinggruppen gör nytt rekordresultat17.5.2018 09:31Pressmeddelande

Thomas Cook Northern Europe, även kallad Vinggruppen, där Ving, Spies, Globetrotter och Tjäreborg ingår, gör ett nytt rekordresultat för vinterhalvåret, när Thomas Cook-koncernen idag presenterar halvårsresultatet för 2017/2018. Vinggruppen befäster sin marknadsledande ställning inom semesterpaketresor, både med det egna flygbolaget och reguljärflyg. Den nordiska gruppens rörelseresultat för halvåret uppgick till 554 miljoner kronor, vilket är en ökning med 88 miljoner kronor för perioden.