Snart dags för drop in-bröllop!

Varje år i juni äger årets mest kärleksfyllda dag rum på Skansen. Alla är välkomna att gifta sig utomhus på vackra Tingsvallen den 11 juni 2016, helt utan förbokning! Bröllopsentrén är öppen kl 10–15, men vigslarna pågår tills att alla som kommit före kl 15 är gifta.

Det enda som ett par behöver för att kunna slå till den 11 juni är legitimation, hindersprövning och för kyrklig vigsel även vigselblankett från hemförsamlingen. Resten ordnar Skansen. Både borgerliga och kyrkliga vigselförrättare samt vittnen finns på plats. Ceremonin tar cirka 10 minuter och äger rum på Tingsvallen‚ den stora gräsplanen nära Bollnästorget. På plats finns också fotografer‚ florister‚ make-up artist‚ nagelstylist och mycket mer.

Den som vill fira kan köpa något att dricka i Champagnebaren, välja ett musikstycke ur bröllopsrepertoaren i sångtältet och dansa en bröllopsvals på Bollnästorgets dansbana. För barnen ordnas det bröllopspyssel.

Entrén för bröllopspar är öppen kl 10–15. Alla som kommer till Skansen under denna tid blir vigda. Alla bröllopspar får en nummerlapp, med en nummerserie för borgerlig vigsel och en annan för kyrklig vigsel. När man fått sin nummerlapp går man till vigselområdet där vigselförrättare och vittnen finns på plats. Det finns också ett omklädningstält för den som vill byta till festkläder.

Totalt finns det tolv vigselplatser. När könumret ropas upp tar man plats i kötältet där kövärdar tar hand om alla par. Gästerna tar plats vid sidan om kötältet. När det blir parets tur följer en värd med till rätt vigselplats. Hela ceremonin tar ca 10 minuter.

Antalet vigda genom åren

2010 12 juni 357 par
2011 11 juni 257 par
2012 9 juni 436 par
2013 15 juni 436 par
2014 14 juni 463 par
2015 13 juni 440 par

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.