Snart dags för drop in-bröllop!

1.6.2016 07:00 | Stiftelsen Skansen

Varje år i juni äger årets mest kärleksfyllda dag rum på Skansen. Alla är välkomna att gifta sig utomhus på vackra Tingsvallen den 11 juni 2016, helt utan förbokning! Bröllopsentrén är öppen kl 10–15, men vigslarna pågår tills att alla som kommit före kl 15 är gifta.

Det enda som ett par behöver för att kunna slå till den 11 juni är legitimation, hindersprövning och för kyrklig vigsel även vigselblankett från hemförsamlingen. Resten ordnar Skansen. Både borgerliga och kyrkliga vigselförrättare samt vittnen finns på plats. Ceremonin tar cirka 10 minuter och äger rum på Tingsvallen‚ den stora gräsplanen nära Bollnästorget. På plats finns också fotografer‚ florister‚ make-up artist‚ nagelstylist och mycket mer.

Den som vill fira kan köpa något att dricka i Champagnebaren, välja ett musikstycke ur bröllopsrepertoaren i sångtältet och dansa en bröllopsvals på Bollnästorgets dansbana. För barnen ordnas det bröllopspyssel.

Entrén för bröllopspar är öppen kl 10–15. Alla som kommer till Skansen under denna tid blir vigda. Alla bröllopspar får en nummerlapp, med en nummerserie för borgerlig vigsel och en annan för kyrklig vigsel. När man fått sin nummerlapp går man till vigselområdet där vigselförrättare och vittnen finns på plats. Det finns också ett omklädningstält för den som vill byta till festkläder.

Totalt finns det tolv vigselplatser. När könumret ropas upp tar man plats i kötältet där kövärdar tar hand om alla par. Gästerna tar plats vid sidan om kötältet. När det blir parets tur följer en värd med till rätt vigselplats. Hela ceremonin tar ca 10 minuter.

Antalet vigda genom åren

2010 12 juni 357 par
2011 11 juni 257 par
2012 9 juni 436 par
2013 15 juni 436 par
2014 14 juni 463 par
2015 13 juni 440 par

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.