Snart dags för Nordiska kusträddardagen

Åtta av tio svenskar känner själva ett stort ansvar för att minska nedskräpningen, visar en mätning från Novus. Lördagen den 8 maj hoppas Håll Sverige Rent att tiotusentals svenskar ger sig ut för att plocka skräp på stränderna under den årliga Nordiska kusträddardagen.

Fotograf: Sanna Holm, Håll Sverige Rent

- Åren före pandemin arrangerade vi ett antal större evenemang där många människor samlades för att plocka tillsammans. Så blir det inte i år. Nu satsar vi på att man rent fysiskt plockar skräp med sina närmaste, men ändå gör det tillsammans med tiotusentals andra, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent

Genom att anmäla sig på Håll Sverige Rents kampanjsida blir man alltså del av en folkrörelse. Men man har också chansen att få ett gratis skräpplockarpaket.

- I år satsar vi på att få dubbelt så många deltagare som förra året. De som är snabba med att anmäla sig kan få ett skräpplockarpaket med påsar och handskar hemskickat, helt utan kostnad, säger Johanna Ragnartz.

Om Nordiska kusträddardagen 2021
Nordiska kusträddardagen 2021 arrangerar Håll Sverige Rent tillsammans med sju systerorganisationer i Norden: Hold Norge Rent, Hold Danmark Rent, CSR Greenland, Arctic Marine Conservation Crew (Island), Pidä Saaristo Siistinä ry (Finland), Ringras (Färöarna) och Städa Åland

Kampanjsida

Undersökningen
Uppgifterna är hämtade ur Nedskräpningsbarometern 2020, en undersökning som har genomförts av Novus på uppdrag av Håll Sverige Rent mellan 31 augusti och 13 september 2020.

Åtta av tio känner stort ansvar för att minska nedskräpning
FRÅGA: Vilket ansvar känner du själv för att minska nedskräpning?

Mycket stort ansvar 41%

Ganska stort ansvar 39%

Varken stort eller litet ansvar 14%

Ganska litet ansvar 4%

Mycket litet ansvar 2%

Vet ej 1%

Flest tycker att det är viktigast att minska nedskräpningen i hav
Tre av de fem vanligaste svaren handlar om nedskräpning i och kring hav och vattendrag.

FRÅGA: I vilken/vilka av följande miljöer tycker du att det är viktigast att nedskräpningen minskar? Ange max 3 miljöer.

I hav 69%

I vattendrag, t.ex. sjöar, bäckar, åar 47 %