Snart har varannan i resebranschen förlorat jobbet

Enligt en undersökning som resebranschföreningen SRF låtit branschanalysföretaget Nordic Bench göra har nu snart vartannat arbetstillfälle gått förlorat inom landets resebyråer och arrangörer. Nästan 70% av beslutsfattarna inom branschen ser inte någon ljusning för sin verksamhet inom de närmaste 6 månaderna, snarare att situationen blir värre när generella stödåtgärder löper ut.

– Över 3500 arbetstillfällen har försvunnit och flera tusen till riskerar att försvinna inom ett halvår. I och med att branschen i princip har näringsförbud visar undersökningen att omsättningen har gått ner med nästan 90%, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Coronautbrottet och UD:s avrådan från resor gör att resebranschen står nästintill helt stilla. Ett vanligt år omsätter resenäringen 60 miljarder kronor, men på grund av restriktionerna har försäljningen rasat med närmare 90%. Åtgärder som kortidspermittering och i viss mån omställningsstödet har hjälp till att behålla i vart fall varannan anställd i branschen fram tills nu. Kortidspermitteringen löper ut vid årsslutet och omställningsstödet gällde bara fram till juli i år.

– Medan många branscher sakta börjar återhämta sig finns det få ljuspunkter för resebranschen. Den samlade bedömningen som branschen gör är att läget knappast kommer att förbättras inom de närmaste sex månaderna, säger Didrik von Seth.

För att rädda kvarvarande arbetstillfällen har SRF föreslagit regeringen kortidspermitteringen och omställningsstödet förlängs i vart fall för utsatta branscher. SRF har även föreslagit inrättande av en fond för att klara av nuvarande och framtida återbetalningar på grund av inställda resor till följd av restriktionerna. Fonden självfinansieras genom att resenärer betalar en avgift på 5 kronor för en flygresa och 25 kronor för en paketresa. En liknande lösning finns redan i Danmark.

– Vi har ännu inget besked från regeringen om man ämnar förlänga permitteringsstödet eller omställningsstödet vilket gör att många av våra medlemmar måste börja säga upp den andra halvan av arbetsstyrkan som är kvar. Eftersom många andra länder i vårt närområde genomför specifika åtgärder för att rädda resebranschen riskerar tusentals arbetstillfällen försvinna från Sverige, säger Didrik von Seth.

Fakta – Undersökning
- Undersökningen har genomförts av undersökningsbolaget Nordic Bench och har gått ut till kvalificerade representanter för den svenska rese- och mötesbranschen via epost och i specifika branschgrupper på sociala medier.

- I undersökningen kvalificeras respondenten som antingen beslutsfattare avseende ekonomi och/eller personalrelaterade frågor alternativt anställd på reseföretag.

- Undersökningen påbörjades den 18 september 2020 och t o m den 4 oktober har 420 personer deltagit av dessa är 314 kvalificerade som beslutsfattare.

- I denna rapportering presenteras resultatet för de som representerar en resebyrå eller en researrangör vilket till antalet är 282 personer.

- Hela undersökningen hittar du HÄR

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2018. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.