Snart invigs årets härligaste idrottsevenemang

Om en vecka invigs Special Olympics Games i Malmö. Därefter väntar dagar fyllda av idrottsglädje och gemenskap. "Det blir en idrottsfest i hela Malmö, säger Linnéa Björndahl", ansvarig för Special Olympics Sverige.

Foto: Special Olympics Sverige

Den 16-19 juni arrangeras Sveriges största idrottsevenemang för personer med intellektuell funktionsnedsättning – Special Olympics Games. Omkring 1 000 idrottare och ledare från fler än 100 idrottsföreningar i hela landet samlas i Malmö för att tävla i tolv idrotter.

Flera av idrotterna är uttagningstävlingar till Special Olympics World Games i Berlin 2023. Det innebär att idrottarna har möjlighet att bli uttagna att representera Sverigelaget på världens största idrottsevenemang för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

– Vi har längtat efter de här dagarna i två år och snart är de äntligen här. Det ska bli fantastiskt roligt att träffas igen, säger Linnéa Björndahl.

Förutom rörelseglädje och hälsa blir det en storslagen invigning med kända artister, roliga aktiviteter för hela familjen, kostnadsfria och frivilliga hälsoundersökningar för alla deltagare genom Healthy Athletes-programmet och mycket mera under dagarna.

Spelen är möjliga tack vare engagemang från samarbetspartners och volontärer. I Malmö ställer 200 frivilliga upp för att göra tävlingarna till en oförglömlig upplevelse för deltagarna.

– Vi är oerhört glada att så många vill engagera sig och göra spelen till de bästa någonsin. Tillsammans gör vi skillnad, säger Linnéa Björndahl.

Special Olympics Games är ett samarbete mellan Special Olympics Sverige, Malmö stad, Sigma Group, Event in Skåne och FIFH Malmö.

Foto: Special Olympics Sverige

SPECIAL OLYMPICS är en global rörelse med över 5,5 miljoner aktiva med intellektuell funktionsnedsättning i 193 länder. I Sverige är Special Olympics en del av Parasport Sverige, ett idrottsförbund som erbjuder idrott för personer med funktionsnedsättning.

Ebba Årsjö tilldelas Victoriapriset 20227.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ebba Årsjö tilldelas Victoriapriset 2022 för att hon vid vinterns Paralympics i Peking vann två guldmedaljer i alpin kombination och slalom samt brons i störtlopp. Det var Sveriges första alpina medaljer i Paralympics på 20 år. Innan succén i Paralympics hann hon dessutom med att vinna dubbla guld vid Para-VM i norska Lillehammer. – Det känns väldigt hedrande att få ett så fint pris. Det är det finaste priset jag har fått hittills och när man ser listan på alla som har fått priset tidigare och vilka som delar ut det så blir jag väldigt hedrad, säger Ebba Årsjö.