Snart kommer antagningsbeskedet – stor bostadsbrist för studenter

Den 12 juli får tusentals studenter besked om de kommer in på sin drömutbildning. Samtidigt fattas mellan 6 000–10 000 studentbostäder i Stockholm vilket gör att många kommer få svårt att hitta ett eget hem i tid till studiestarten.
Studentbostadsområdet Lappkärrsberget i Stockholm.

– Stockholm är en fantastisk studentstad på många sätt och därför är det tråkigt att bristen på bostäder gör det svårt för många studenter att studera i Stockholm. Studenter är viktiga för Stockholms konkurrenskraft och tillväxt. Därför behöver Stockholm fler campusnära bostäder, säger Mattias Carrass, vd för Stockholms studentbostäder.

Kötiden för olika typer av studentbostäder varierar. För ett studentrum i korridor där man delar kök är kötiden ungefär ett och ett halvt år medan kötiden för ett rum med eget kök är upp emot två år.

Stockholms studentbostäder är Sveriges största studentbostadsföretag med 8 300 bostäder i beståndet. Inför terminsstarten kommer de att förmedla ungefär 1 100 bostäder vilket motsvarar en femtedel av alla de bostäder som förmedlas på ett år.

– Studenter behövs för att utveckla Stockholm som kunskapsstad och vi arbetar intensivt för att se till att ha så många studentbostäder som möjligt tillgängliga inför terminsstarten. Genom vår boprövning ser vi till att cirka 1 000 bostäder frigörs för studenter, säger Marlene Lundkvist, kund- och marknadschef på Stockholms studentbostäder.

I en boprövning kontrolleras att alla som bor i en studentbostad studerar minst 15 högskolepoäng och är ansluten till en kår. Boprövningen görs två gånger per år.

– Vi behöver gå från ett läge där studenter tackar nej till Stockholm på grund av bristen på bostäder till att Stockholm kan attrahera som studentstad tack vare utbudet av bostäder. Då är det viktigt att även arbeta med det befintliga beståndet såsom vi gör idag med vår boprövning, säger Mattias Carrass.

Fakta kötid

Bostäder att förmedla inför terminsstart: Under perioden juni, juli och augusti förmedlas närmare 1 100 bostäder

Genomsnittlig kötid: cirka 22 månader

Rum med gemensamt kök: cirka 17 månader

Rum med eget kök: cirka 24 månader

Fakta boprövningen

Boprövningen är en kontroll av högskolepoäng som ser till att det är just studenter som bor i bostäder avsedda för studenter.

Över 10 000 hyresgäster boprövas

Cirka 1 000 bostäder frigörs varje år

Boprövning sker efter avslutad termin

Boprövningen är två gånger per år

Studentbostadsområdet Lappkärrsberget i Stockholm.