Snart öppnar den nya trädgårdsavfallstippen i Ljungsbro

Torsdagen den 17 december öppnar den efterlängtade trädgårdsavfallstippen i Ljungsbro. I juni 2019 stängde den tidigare tippen för trädgårdsavfall på grund av att kommunen skulle bygga en aktivitetspark för barn precis intill.

Ljungsbroborna har efter stängningen hänvisats till återvinningscentralerna Gärstad, Ullstämma och Malmen, och trädgårdsavfallstipparna i Sturefors och Linghem.

Den nya trädgårdsavfallstippen som ligger på Blåsvädersgatan i Ljungsbro var färdigbyggd redan i augusti, men fick inte öppnas på grund av ett överklagat bygglov. Bygglovskontoret har därefter beslutat i frågan igen utan nya överklaganden, vilket innebär att den nu kan öppna.

- Vi vet att den här trädgårdsavfallstippen är mycket efterlängtad av Ljungsbroborna och andra boende i närheten, så det känns roligt att äntligen kunna erbjuda service lokalt igen så Ljungsbroborna slipper åka så långt med sitt trädgårdsavfall, säger Liselott Myrbråten, affärsområdeschef för avfallstjänster på Tekniska verken.

På trädgårdsavfallstippen är hushållen i Linköpings kommun välkomna att lämna ris och komposterbart trädgårdsavfall som till exempel löv, ris, grenar, gräsklipp och fallfrukt. Företag och verksamheter är välkomna till Gärstad återvinningscentral.

Placeringen av trädgårdsavfallstippen är tillfällig då området är under detaljplaneprövning för en ny räddningsstation. Tanken är att på sikt hitta en ny plats för en permanent placering.

Här finns information om trädgårdsavfallstippar:

Liselott Myrbråten, affärsområdeschef Avfallstjänster, Tekniska verken i Linköping
013- 20 80 43
Liselott.Myrbraten@tekniskaverken.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se