Snart påstigning fram på Göteborgs bussar

Att gå på genom framdörren och visa sin biljett för föraren är en självklarhet för alla som reser med Västtrafiks bussar – med undantag för resenärer i Göteborg. Nu har Västtrafik fattat beslut om att successivt införa påstigning endast genom framdörren på flera linjer inom Göteborgsområdet. Först ut är expressbusslinjerna i juni.
Från och med juni inför Västtrafik successivt påstigning endast genom framdörren på flera linjer i Göteborgsområdet. Foto: Sofie Lahtinen Carlsson

Framdörrarna på Västtrafiks bussar återöppnas just nu successivt i regionen och snart är det dags för Göteborgsområdet. Samtidigt påbörjas arbetet med att införa nya direktiv vid påstigning på flera linjer. Det innebär påstigning fram och avstigning där bak, precis som i övriga regionen. Anledningen är att det blir ett bättre flöde i bussen och att det får fler att köpa biljett.

– När resenärer går på genom framdörren kan föraren ge bättre service och kontrollera biljetter. Det uppmuntrar fler till att göra rätt för sig, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Införs successivt

Inför öppning ska biljettmaskiner vara på plats, utbildning ska hållas med förare och bussarna ska skyltas så att resenärer vet vad som gäller. Det kommer även att finnas värdar ute i trafiken för att stötta förare och resenärer.

– Vi har ett tätt samarbete med trafikbolagen och tar med oss goda erfarenheter från vårt arbete i övriga regionen. Vi hoppas och tror att resenärer och förare kommer att uppleva förändringen som smidig, säger Maria Björner Brauer.

Undantag för flera bussar i centrum

Busslinjerna 16, 17, 18, 19, 25, 50, 52, 58 och 60 samt alla spårvagnslinjer är undantagna från den nya regeln och kommer tillsvidare att ha påstigning genom alla dörrar. Dessa linjer körs ofta av längre bussar och går med täta turer i centrala Göteborg. Endast påstigning fram skulle innebära att de skulle behöva stanna för länge på varje hållplats.

Fakta:

Frågan om att införa påstigning genom framdörren även i Göteborgsområdet började utredas 2019. Sedan dess har förstudier gjorts för att säkerställa att en sådan förändring skulle gå smidigt för både förare och resenär.

I mitten av juni införs endast påstigning genom framdörren på linje X1, X2, X3, Grön express (X4), Röd express, Lila express, Svart express och 128, 242, 258 och 503. Exakt datum kommer att kommuniceras längre fram.

Införandet på resterande linjer kommer att ske successivt och fortsätta under året. Datum är ännu inte satta.

Vi svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.

Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson