Snart röstar riksdagen om vinster i välfärden

Om bara några timmar, klockan 16 idag, röstar riksdagen om vinster i välfärden. Det är en av de hetaste frågorna i valrörelsen. Regeringen har tillsammans med Vänsterpartiet föreslagit vinstbegränsningar för företagen i skola och omsorg. Ett förslag som Pensionärernas riksorganisation, PRO, ställer sig bakom.

PRO anser att offentligt finansierad omsorg ska drivas utan vinstsyfte samtidigt som möjligheterna att välja - och välja bort - en utförare behålls och utvecklas. Finansieringen av välfärden ska ske solidariskt och rättvist genom skatten.

- Vinstintresset får aldrig styra utformningen av välfärden, och en  eventuell vinst ska återinvesteras i verksamheten, säger Gunnar Sandell, ordförande i PRO-distriktet i Stockholms län.

Det är PRO:s bestämda åsikt att varje skattekrona inom äldreomsorgen ska komma de äldre till del. Dessutom ska kommunerna och landstingen besluta om kvalitetskrav som alla utförare ska följa.

- Äldreomsorgen är redan ekonomiskt pressad och resurserna har systematiskt minskat över tid. Marginalerna inom äldreomsorgen är i dag så små att det inte finns något utrymme för att ta ut vinst utan att det sker på bekostnad av kvaliteten, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

PRO om Riksbankskommitténs lagförslag om kontanterna: Äntligen!11.6.2018 16:19Pressmeddelande

Riksbankskommittén har idag lämnat sitt delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter med lagförslag om att de större bankerna ska vara skyldiga att tillhandahålla kontantuttag och dagskassehantering i hela Sverige. - Det här har vi väntat på, säger Christina Tallberg. Det här är en ytterst viktig fråga för våra medlemmar men även för våra föreningar runt om i landet som dagligen använder kontanter i sin verksamhet.