Snart röstar riksdagen om vinster i välfärden

Om bara några timmar, klockan 16 idag, röstar riksdagen om vinster i välfärden. Det är en av de hetaste frågorna i valrörelsen. Regeringen har tillsammans med Vänsterpartiet föreslagit vinstbegränsningar för företagen i skola och omsorg. Ett förslag som Pensionärernas riksorganisation, PRO, ställer sig bakom.

PRO anser att offentligt finansierad omsorg ska drivas utan vinstsyfte samtidigt som möjligheterna att välja - och välja bort - en utförare behålls och utvecklas. Finansieringen av välfärden ska ske solidariskt och rättvist genom skatten.

- Vinstintresset får aldrig styra utformningen av välfärden, och en  eventuell vinst ska återinvesteras i verksamheten, säger Gunnar Sandell, ordförande i PRO-distriktet i Stockholms län.

Det är PRO:s bestämda åsikt att varje skattekrona inom äldreomsorgen ska komma de äldre till del. Dessutom ska kommunerna och landstingen besluta om kvalitetskrav som alla utförare ska följa.

- Äldreomsorgen är redan ekonomiskt pressad och resurserna har systematiskt minskat över tid. Marginalerna inom äldreomsorgen är i dag så små att det inte finns något utrymme för att ta ut vinst utan att det sker på bekostnad av kvaliteten, säger Christina Tallberg, ordförande PRO.

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.