Snart sitter någon i sjön...

Stockholms Auktionsverk har fått in ett unikt föremål som auktioneras ut i mitten av september. Efter utställningen “Skräp som resurs” på Skansen finns nu möjligheten att bjuda på designstolen Reform som tillverkats i en 3D-printer av återvunnet skräp från hav och soptippar.

Designstolen Reform

Stolen Reform är den första av sitt slag formgiven av prisbelönade Skandal Design Studio.  Formgivaren Jurij Rahimkulov har skapat ett skulpturalt mästerverk i en minimalistisk form åt möbelföretaget Sculptur.

-Östersjön är ett unikt hav som står inför stora utmaningar, säger Anna Björn som är enhetschef på Baltic Sea Science Center på Skansen.  Här kan man uppleva Östersjön och dess växter, djur och organismer på nära håll. Det är genom kunskapsspridning vi kan skapa det engagemang och intresse som kan leda till förändring.

-Det är fantastiskt att något som är tillverkat av skräp är vackert och bekvämt och ger oss helt nya möjligheter att befria haven från farligt skräp, säger Glenn Mattsing som är initiativtagare till produktionen av stolen Reform.

Material och tillverkningsprocess
REFORM tillverkas av olika material; gamla fiskenät, gammal bilinredning (ABS-plast) och träfiber (WPC). Denna stol är tillverkad av gammal bilinredning. Materialet är tvättat, kvarnat, pelleterat och printat. Stolen har skrivits i en av världens största 3D-printers, från svenska ABB. Stolen finns i fem exemplar och alla har en egen QR-kod med märkning som man kan scanna av och se vilken av de fem man har.

Auktionens syfte
Auktionens syfte är att generera medel för att främja fortsatt utveckling av och stöd till Stiftelsen Skansens egna och relaterade projekt till förmån för renare hav och rent vatten. I Baltic Sea Science Center på Skansen visas och berättas om Östersjöns miljö, utmaningar och möjligheter. Här finns också pedagogisk verksamhet i ett laboratorium, filmsal, visningar och event med centrets samarbetspartner BalticSea2020, Sveriges Lantbruksuniversitet, Stockholm Vatten och Avfall och Stockholms universitet men också med Skansens övriga samarbetspartners som Skansens sponsor Xylem och aktörer som Berwaldhallen.

Utgångsbud
18 500 SEK

Kontaktperson: Josefin Sollander, Skansen

Skräp som resurs med Glenn Mattsing

Designstolen Reform
Exteriör.
Strandnära fiskar.

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?

Yvonne Nordlind ny marknads- och kommunikationschef på Skansen11.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Yvonne Nordlind har tillträtt som ny chef för Marknads- och kommunikationsavdelningen på Skansen och ingår i Skansens ledningsgrupp. Yvonne kommer närmast från Barncancerfonden och har lång erfarenhet som kommunikations- och marknadschef från både ideell sektor och internationella storföretag. Som Skansens marknads- och kommunikationschef kommer Yvonne att leda marknadsteamet och fortsätta stärka Skansen som ett friluftsmuseum i världsklass.