Snart sitter vi i sjön - skräp som resurs

Snart sitter vi i sjön – och det rent bokstavligt för på Skansen pågår nu en utställning om skräp som resurs där en 3D-printad designstol av gamla fiskenät och plastskärp och en rad andra innovationer visas upp. Sugrör baserade på cellulosa, solglasögon, badkläder och skor av uttjänta fiskegarn. Skräp är en resurs.

Glenn Matsing. Foto: Skansen

Glenn Mattsing, som byggde Thrash-Tiki och seglade till Almedalen 2017, har skapat en utställningen som visar innovationer och nya produkter som tillverkas av skräp med nya metoder. På plats finns en ny typ av 3D-printer i storformat som liveprintar designmöbler av återvunnen plast. Thrash-Tiki, flotten av skräp, står strandad på terrassen vid Filmsalen på Baltic Sea Science Center.

-Vatten är i fokus på Skansen och nya Baltic Sea Science Center av många skäl, säger Josefin Sollander, sponsoringansvarig på Skansen. Nedskräpning och miljögifter, ohållbart fiske och döda bottnar är problem måste åtgärdas. Då är det viktigt att visa att det finns mycket som görs för att skapa ett friskare och renare hav, att det inte är kört.

-Vi vill visa att det finns hopp, säger Anna Björn som är enhetschef på Baltic Sea Science Center. Här kan man se både problemen men också lära sig om lösningarna. Det tror vi är vägen framåt.

Utställningen visar exempel på produkter som vi kan producera av skräp och produkter som är tillverkade av nya milövänliga material. Att göra en designerstol av ett fiskenät innefattar tvättning, sortering och finfördelning för att till slut komma till printning. Material som kan användas i 3D printrar är tack vare nya innovationer olika typer av skräp: fisknät, bilinredningar, plastflaskor och annat som flyter runt i våra hav och ligger på våra soptippar världen över. Att printa en stor stol tar ca 2 timmar.
Ett annat bra exempel är Ahlstrom-Munksjö som står bakom CelluStraw - sugröret baserat på cellulosa som löser upp sig om det hamnar i havet.

Havet i fokus pågår fram till 8 september på Baltic Sea Science Center på Skansen.

Glenn Matsing. Foto: Skansen
3D-printad designerstol. Foto: Glenn Matsing
HKH Kronprinsessan Victoria och Anna Björn vid invigningen av BSSC. Foto: Dan Lepp

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm i fördjupat samarbete genom nytt femårsavtal som har fokus på hållbarhet18.12.2019 15:00:00 CETPressmeddelande

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm (Kfs) skapar mervärde för gäster och medlemmar genom ett fortsatt nära samarbete de kommande fem åren. Med ett utbud av aktiviteter kopplat till samhällsengagemang och miljöarbete vill Skansen och Konsumentföreningen sprida information och kunskap om miljö, mat och djuromsorg med fokus på barn, unga och barnfamiljer.