Snart sitter vi i sjön - skräp som resurs

Snart sitter vi i sjön – och det rent bokstavligt för på Skansen pågår nu en utställning om skräp som resurs där en 3D-printad designstol av gamla fiskenät och plastskärp och en rad andra innovationer visas upp. Sugrör baserade på cellulosa, solglasögon, badkläder och skor av uttjänta fiskegarn. Skräp är en resurs.

Glenn Matsing. Foto: Skansen

Glenn Mattsing, som byggde Thrash-Tiki och seglade till Almedalen 2017, har skapat en utställningen som visar innovationer och nya produkter som tillverkas av skräp med nya metoder. På plats finns en ny typ av 3D-printer i storformat som liveprintar designmöbler av återvunnen plast. Thrash-Tiki, flotten av skräp, står strandad på terrassen vid Filmsalen på Baltic Sea Science Center.

-Vatten är i fokus på Skansen och nya Baltic Sea Science Center av många skäl, säger Josefin Sollander, sponsoringansvarig på Skansen. Nedskräpning och miljögifter, ohållbart fiske och döda bottnar är problem måste åtgärdas. Då är det viktigt att visa att det finns mycket som görs för att skapa ett friskare och renare hav, att det inte är kört.

-Vi vill visa att det finns hopp, säger Anna Björn som är enhetschef på Baltic Sea Science Center. Här kan man se både problemen men också lära sig om lösningarna. Det tror vi är vägen framåt.

Utställningen visar exempel på produkter som vi kan producera av skräp och produkter som är tillverkade av nya milövänliga material. Att göra en designerstol av ett fiskenät innefattar tvättning, sortering och finfördelning för att till slut komma till printning. Material som kan användas i 3D printrar är tack vare nya innovationer olika typer av skräp: fisknät, bilinredningar, plastflaskor och annat som flyter runt i våra hav och ligger på våra soptippar världen över. Att printa en stor stol tar ca 2 timmar.
Ett annat bra exempel är Ahlstrom-Munksjö som står bakom CelluStraw - sugröret baserat på cellulosa som löser upp sig om det hamnar i havet.

Havet i fokus pågår fram till 8 september på Baltic Sea Science Center på Skansen.

Glenn Matsing. Foto: Skansen
3D-printad designerstol. Foto: Glenn Matsing
HKH Kronprinsessan Victoria och Anna Björn vid invigningen av BSSC. Foto: Dan Lepp

Höstlov på Skansen: Upplev kolerans spridning – skräck förankrad i svensk historia21.10.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Året är 1834 och koleran har kommit till Sverige. En av 1800-talets mest förödande och fruktade sjukdomar sprider skräck i stora delar av befolkningen, och hotar än idag stora delar av världen. Skansen bjuder i år in till ett höstlov i gränslandet mellan verklig spänning och fiktion. Dessutom tar Baltic Sea Science Center avstamp i kolerans koppling till havet samt berättar om havets nutida utmaningar. Det och många fler upplevelser, när Skansen öppnar upp sina höstlovsdörrar.

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?