Snart valborg: 9 av 10 tonåringar vill att föräldrar pratar om alkohol

Snart är det valborg och många unga kommer i kontakt med alkohol. En undersökning från IQ visar att minst var femte tonåring dricker alkohol då. Som förälder kan det vara svårt att veta hur man ska prata med sin tonåring om riskerna. Men 9 av 10 tonåringar tycker det är bra att föräldrar pratar med sina barn om alkohol.
Karin Hagman, vd IQ, läser Tonårsparlören

Inför valborg skickar IQ hem handboken Tonårsparlören till föräldrar och vårdnadshavare med barn som fyller 14 år i år, närmare 122 000 hushåll. Den underlättar samtal om alkohol mellan föräldrar och tonåringar.

– Alkoholkonsumtionen bland unga har visserligen minskat över tid men det är viktigt att komma ihåg att valborg fortfarande är ett tillfälle då många tonåringar kommer i kontakt med alkohol. Det är viktigt att vi pratar med våra barn om alkohol. Det visar att vi bryr oss och är också något som de allra flesta tonåringar vill, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Trots en positiv utveckling under senare år, där ungdomar dricker mindre, kommer många i kontakt med alkohol alldeles för tidigt. Fyra av tio niondeklassare, och sju av tio i gymnasiets år två, dricker alkohol. För att undvika att ungdomar råkar illa ut, behövs engagerade vuxna. Och i motsats till vad man kan tro, är det just vad de allra flesta tonåringar själva efterfrågar.

­­– IQs undersökning visar att drygt tre av fem tonårsföräldrar har pratat med andra föräldrar om gemensamma regler. Det är bra, för om vi som vuxna kommer överens med andra föräldrar kan vi vara extra tydliga mot våra barn och samtidigt känna stöd från varandra som föräldrar. Tonåringarna kanske inte alltid visar att de lyssnar men de hör vad vi säger och vet var vi står. Det skapar trygghet för våra unga, säger Sofie Ahlholm, folkhälsostrateg i Norrtälje kommun.

Resultat från undersökningen bland tonåringar mellan 14–17 år:

• Drygt 9 av 10 (93 procent) tycker att det är bra att föräldrar pratar med sina barn om alkohol.
  • 5 av 6 (84 procent) uppger att det är bra att föräldrar inte köper ut alkohol till sina barn.
  • Närmare 9 av 10 tonåringar (86 procent) tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol vid valborg. Däremot svarar bara var femte (21 procent) att de själva dricker alkohol vid valborg.

Resultat från undersökningen bland tonårsföräldrar:

• 9 av 10 föräldrar (90 procent) tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol vid valborg. Däremot tror bara var femte förälder (22 Procent) att deras egna tonåringar dricker alkohol vid valborg.
  • Drygt tre av fem föräldrar (62 procent) har pratat med andra tonårsföräldrar om vad som gäller för deras barn i frågor som handlar om alkohol, fester och vilka tider de ska komma hem.
  • Varannan förälder (51 procent) är orolig för att sin/sina tonåringar ska råka illa ut på grund av alkohol.

Om undersökningarna

De två undersökningarna har genomförts av Norstat genom en webbpanel. En riktad till 4 273 tonårsföräldrar med barn i åldern 13–17 år med undersökningsperiod 30 mars–19 april 2022.

En riktad till 556 tonåringar i åldern 14–17 år med undersökningsperiod 31 mars–18 april 2022. Läs mer om undersökningsresultaten i bifogat faktablad.

Om Tonårsparlören

Handboken Tonårsparlören finns sedan 2002 och skickas varje år hem till föräldrar med barn som fyller 14 år under året – i år närmare 122 000 hushåll. I Tonårsparlören finns fakta, argument och konkreta tips på hur man som förälder kan förhålla sig och agera för att hjälpa sin tonåring att fatta egna, kloka beslut. Handboken finns på tonårsparlören.se och även på engelska och som ljudbok.

IQs fem tips till tonårsföräldrar

1. Ge kärlek och visa omtanke. Barn behöver kärlek och omtanke, oavsett ålder. Visa att du finns där för din tonåring. Om du är orolig för något, berätta varför.
  2. Visa intresse och lyssna. En bra relation handlar framför allt om att bygga upp ett förtroende. Visa att du är intresserad av ditt barns tankar och upplevelser och att du tar dem på allvar.
  3. Kom ihåg att du är en förebild. Barn lyssnar till vad vuxna säger och ser vad de gör. Tänk på att du är en förebild, även när det gäller alkohol.
  4. Var tydlig och sätt gränser. Var tydlig med vad du förväntar dig. Då vet tonår - ingen var du står och vad som gäller.
  5. Bjud inte på alkohol och köp inte ut. Att köpa ut är olagligt och tonåringar som får alkohol hemma dricker mer än andra jämnåriga

Karin Hagman, vd IQ, läser Tonårsparlören
Tonårsparlören 2022