Snart världspremiär för helt nya Volkswagen Golf

Den 24 oktober presenterar Volkswagen den åttonde generationen av Golf vid en världspremiär i Wolfsburg, Tyskland. Inledande skisser ger en inblick i designen.

Designskiss på den åttonde generationen av Golf.

Om det finns en bil man kan kalla en storsäljare i årtionden är det Golf. Den har utvecklats kontinuerligt från en generation till nästa och har etablerats över hela världen.

I den nya åttonde generationen har styrkorna förbättrats ytterligare. Nya Golf är mer digitaliserad och uppkopplad än någonsin tidigare, den är full av innovationer och har en uttrycksfull design.

Förutom nya effektiva motorer ger ytterligare förbättrad fjädringsteknologi ännu bättre smidighet.

Nya Golf sätter också en ny standard när det gäller den digitaliserade och uppkopplingsorienterade interiören, dess assistanssystem och de online-baserade funktionerna och tjänsterna.

Den exteriöra designen är mer uttrýcksfull än någonsin tidigare, och ändå är den direkt igenkännlig som en Golf från alla vinklar. På insidan definierar nya färger och tyger utseendet, liksom en ny digital cockpit.

Den nya generationen av Golf gör entré på de första marknaderna i december. Lanseringstidpunkt för den svenska marknaden är ännu inte fastställd.

Designskiss på den åttonde generationen av Golf.
En helt ny förarmiljö.
Golf har varit en storsäljare i decennier.
Interiören har utvecklats med varje ny generation.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Produktionsstart för Volkswagens nya elbil ID.3 – systemskifte till e-mobilitet4.11.2019 11:51:17 CETPressmeddelande

Volkswagen startar nu serietillverkningen av sin nya elbil ID.3 – och kommer därmed att göra elbilen tillgänglig för miljoner människor. För första gången någonsin konverteras en stor bilfabrik till produktion av helt eldrivna bilar. Volkswagen förvandlar sin fabrik i Zwickau till den största och mest effektiva elbilsanläggningen i Europa. Från och med den 4 november 2019 rullar de första bilarna ut från produktionslinjen.