Snögubben Valle gör VM till en fest för hela familjen

Alpina VM i Åre 2019 är ett mästerskap för hela familjen. Det kommer den ständigt glada snögubben Valle att vara med om att se till! Under alpina VM kommer maskoten Valle vara hejaklacksledare och barnens bästa vän på och utanför arenan.

Valle - officiell maskot för alpina VM 2019. Foto: SkiStar AB

Stämningen, skidglädjen och folkfesten som omgärdar ett alpint VM är också ledord för barnens bästa kompis i backarna: snögubben Valle. Den som besökt Åre har garanterat inte missat den glada snögubben som kör sina egna shower, driver sin egna skidskola och delar ut en massa kramar till alla barn. Valles största nöje är att se till att barnen har det bra och trivs vilket också är Åre 2019s målsättning – att se till att hela familjen kan delta i och njuta av alpina VM. Valle har också fått ett till uppdrag – att vara officiell maskot för Åre 2019!

Under alpina VM kommer Valle att finnas både i byn och på arenan. Han kommer att ha sin egen VIP på arenan för att träffa barnen där de också kommer att vara nära världens bästa alpina åkare. Valle kommer också att se till att barnen kan se tävlingarna utan att jobbiga vuxna står i vägen.

I egenskap av hejaklacksledare kommer Valle också att göra gästspel i Åre skola och i Stamgärde skola i Undersåker innan VM. Som en del av samarbetet mellan Åre 2019 och Åre kommun kommer alla skolbarn i kommunen att förbereda sig väl inför att de ska komma och heja på världens bästa åkare.

De anmälda länderna kommer in i geografin och i samhällskunskapen och alla starttider och siffror som alpin skidåkning är beroende av används i matten. För att verkligen känna på ett alpint VM kan de yngre VM-besökarna mellan tre och nio år köra Valles VM i Björnen, Duved och Rödkullen varje onsdag under hela säsongen.

Valle kommer att utgöra en viktig del av alpina VM, som hejaklacksledare, som barnens bästa vän och som maskot. Åre 2019s vision om att inspirera till skidåkning är inte minst för barnens skull. Nästa generations skidåkare har en given plats i Åre under alpina VM, liksom Valle, som kommer att ge hela familjen en häftig upplevelse på plats!

Under alpina VM i Åre kommer det att finnas massor med aktiviteter för barn och ungdomar förutom att se på tävlingarna. Mer information om detta kommer att finnas på vår hemsida inom kort.

Här kan du läsa mer om snögubben Valle.

Du vet väl om att ditt SkiStar SkiPass gäller som entrébiljett till alpina VM? Gå till vår biljettsida för att läsa mer. Där hittar du också information om biljetter för barn och reducerat pris på seniorbiljetter.

Fakta om Valles VIP

Valle kommer att finnas i sin VIP på Nationalarenan dit barn kan komma och träffa Valle och ta foton. Han kommer också att bjuda på överraskningar till alla barn som kommer dit.

Valle - officiell maskot för alpina VM 2019. Foto: SkiStar AB