Snygga bågar som ger skydd på skid- och solresan
När sport- och påsklovsveckorna startar i Sverige reser tusentals svenskar bort. Vare sig färden går mot skidbacken eller stranden är det extra viktigt att skydda ögonen eftersom solens strålar förstärks genom reflektion från snö och hav. Problemet är att många missar att skydda sina ögon under vinterhalvåret. Här delar Specsavers med sig av tips på vad du ska tänka på när du köper solglasögon. Dessutom presenteras nya modeller som både ger skydd och hög modegrad.
Under vinterhalvåret använder 62 procent av svenskarna aldrig eller sällan solglasögon. Endast 18 procent använder solglasögon när de utövar vintersporter och ännu färre, 12 procent, när de utövar sportaktiviteter på vatten. Det visar en undersökning från Specsavers*. Många är duktiga på att smörja in sig på kroppen men tänker inte på att solen kan skada ögonen. UV-strålar kan bland annat bidra till hornhinnesår, påskynda utvecklingen av grå starr och åldersförändringar i gula fläcken. Dessutom ger solen upphov till rynkor eftersom huden runt ögonen är extra känslig.
– Det är viktigt att komma ihåg att UV-strålningen kan vara hög även molniga dagar. Om man inte skyddar ögonen kan de uppvisa symptom på "solbränna". Detta innebär att de gör ont och blir överkänsliga. Detta försvinner i allmänhet av sig själv, men exponering för solen orsakar att ögonen åldras snabbare vilket ökar risken för att grå starr utvecklas tidigare än nödvändigt, säger Jan-Erik Erixon, legitimerad optiker på Specsavers.
Många saker bör beaktas vid inköp av nya solglasögon. Tyvärr är dock det huvudsakliga syftet med ett par solglasögon (UV-skydd) inte den viktigaste faktorn i köpbeslutet. Svenskarna anger att solglasögonens utseende och pris är viktigare. UV-skydd är rankad först på tredje plats enligt Specsavers undersökning.
Vidare visar undersökningen att det finns en del missuppfattningar om ögonhälsa och solglasögon. 55 procent av svenskarna tror eller är osäkra kring huruvida mörkare linser på solglasögon skyddar bättre mot solen. Ytterligare en felaktig uppfattning är att ögon behöver solljus för att producera D-vitamin. 71 procent tror det är sant eller vet ej.
Optikerns sex tips när du ska välja solglasögon:
- Ju större och mer åtsittande glas, desto bättre för ögonen, eftersom risken är mindre att ljuset tränger in genom sidorna.
- Se till att glasen är i färgerna grått, brunt eller grågrönt. Blå glas släpper igenom en del ljus som kan skada ögat.
- Välj glasögon som är märkta med ”CE” vilket ger bra skydd mot UV-strålning.
- Se till att solglasögonen sitter bra och passar din ansiktsform. Det finns inget värre än solglasögon som glider ner eller skaver mot huvudet.
- Se till att solglasögonen inte begränsar din syn utan ger dig ett fullt synfält, framförallt när du går i kraftig snö eller kör bil.
- Kontaktlinser med UV-skydd täcker inte hela området av ögat, så du bör använda linser tillsammans med solglasögon.
Urval från vårens solglasögonnyheter från Specsavers
Den 6 mars lanseras Kylie Minogue Eyewear Collection som utöver vanliga bågar består av fyra snygga solglasögon med styrka från 1595 kr. Sedan mitten av november finns även Gant Eyewear hos Specsavers. I kollektionen återfinns också fyra solglasögon, som alla är inspirerade av den amerikanska östkuststilen. Likt Gant’s övriga produkter kännetecknas även bågarna av en preppy, klassisk retrolook med hög kvalitet. Se några av dessa samt ytterligare nyheter från Specsavers i de bifogade produktbilder och PDF.
* Mer om Specsavers rapport
Undersökningen genomfördes under juli och augusti 2016 i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Nederländerna. Ungefär 1000 intervjuer har genomförts av ett representativt urval i åldern 18-79 i varje land.
Se en filmsammanfattning av rapporten och läs den i sin helhet här.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Sturesson, Spotlight PR
Mobil: +46 709 99 00 09
Email: karin.sturesson@spotlightpr.se
Jan-Erik Erixon, leg optiker Specsavers
Mobil: 070-601 64 44
Email: jan-erik.erixon@specsavers.com
Kontakter
Ulrika HultgrenPR-chef
Tel:+46 727 47 17 58ulrika.hultgren@specsavers.comBilder
Dokument
Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 118 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Great Place to Work utser Specsavers till en av Sveriges 10 bästa arbetsplatser™ 202419.4.2024 10:27:10 CEST | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers är återigen placerade topp tio på listan över Sveriges bästa arbetsplatser™. Rankad som nummer nio bland stora organisationer med över 250 anställda. Placeringen är ett tydligt kvitto på en uppskattad arbetsplatskultur. Bakom utmärkelsen står Great Place to Work, som har sammanställt rankingen baserat på resultatet från världens största medarbetarundersökning.
Grön linje på gatorna i Umeå uppmärksammar synskadades vardag13.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För synskadade i Umeå är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Umeborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder inne i köpcentrumet Avion shopping i Umeå. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) Västerbotten och Specsavers i Umeå också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga livet.
Det brittiska modemärket Barbour och Specsavers lanserar exklusiv glasögonkollektion9.4.2024 13:23:04 CEST | Pressmeddelande
I vår lanserar Specsavers en exklusiv kollektion av bågar för glasögon och solglasögon i samarbete med det brittiska livsstilsvarumärket Barbour. Kollektionen är inspirerad av Barbours moderna landsbygdsstil och erbjuder ett nytt perspektiv på klassiska former med färger och mönster inspirerade av det brittiska landskapet.
Specsavers lyfter lokala butiksägare i ny varumärkesbyggande kampanj21.3.2024 12:20:22 CET | Pressmeddelande
Måndagen den 12 mars lanserade Specsavers sin nya kampanj där de lyfter de lokala butiksägarna och klinisk expertis i filmformat för TV och sociala medier. – Alla våra butiker ägs och drivs av lokala entreprenörer och det lokala ägandet har varit en framgångsfaktor under våra 20 år i Sverige. Kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna. Specsavers vill göra god ögonhälsa tillgänglig för alla och med den här kampanjen vill vi nå ut med våra kliniska budskap till ännu fler, säger Ellen Samuelsson, Head of Marketing Sverige.
Friska ögon på jobbet – 8 tips vid användning av digitala skärmar13.12.2023 10:03:44 CET | Pressmeddelande
Spänningshuvudvärk, irriterade, torra och svidande ögon? Många svenskar som jobbar vid skärm lider i onödan – lösningen kan vara ett par bildskärmsglasögon, som arbetsgivaren enligt lagen ska stå för. Som en hjälp att påminna arbetsgivare och anställda att ta hand om sin ögonhälsa har optikkedjan Specsavers tagit fram en ”Första glasögonhjälpen”-låda – och med den följer 8 tips för alla som sitter framför skärmar och jobbar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum