Snyggare rabatter med lyckad råttbekämpning

Råttor i stadsmiljö är ett känt problem. Det rasslar till under buskar när man passerar och de gräver gärna bon i rabatter. Einar Mattssons utemiljögrupp började redan 2020 att välja ett miljövänligt och smart knep i kampen mot råttorna — kolmakadam.

Gröna buskar och vackra planteringar runt fastigheterna är en vanlig syn och ett önskemål från både boende och fastighetsägare. För att skapa det och samtidigt utföra råttbekämpning har Einar Mattssons utemiljögrupp tagit till en för Einar Mattsson ny metod.

— Vi har testat att byta ut jorden mot så kallad kolmakadam. Det består av biokol (små bitar av kol laddade med näring som långsamt tas upp av växternas rötter) och av kompost som sedan blandats med större gruskorn, kallat makadam. Råttorna gillar inte kolmakadamen, men det gör växterna. På så sätt kan vi få både vackra planteringar och samtidigt skrämma bort råttorna kring husen, berättar Johanna Karlsson, gruppchef för Utemiljö-avdelningen.

Dels får växterna näring av biokolen, dels blir jorden dränerad så att vatten inte samlas, utan rinner genom jorden. Råttorna försöker gräva bon, men då gruset rasar ner hela tiden så får de inte till sina tunnlar och bon.

För att göra marken runt husen än mer oattraktiv för skadedjur flyttas också buskar och planteringar ut en bit från fasaden. Råttor är skygga, och då finns det heller inget att gömma sig bakom längs husen.

— Undvik att mata fåglarna utanför husen i vinter. Fågelmaten drar till sig råttorna. Vi måste bekämpa dem på flera plan samtidigt, avslutar Johanna Karlsson.

Effekten blev som önskat. Råttorna har flyttat från rabatterna vars jord bytts ut. Under 2021 kommer därför fler rabatter att få kolmakadam för att skapa vackrare och mer trivsamma gårdar.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

"Einar Mattssons omtänksamhet om både kunder och medarbetare sticker ut" — fredagsporträttet med Lisa Bruce22.1.2021 10:00:31 CETBlogginlägg

I dagens fredagsporträtt får du läsa om Lisa Bruce, chef för Servicecenter på Einar Mattsson. Tillsammans med sitt team är Lisa ansiktet utåt mot våra kunder oavsett om du ringer, mejlar eller besöker våra kontor. Hon har gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen, har stora ambitioner att utveckla sitt ledarskap, är en stor sportnörd och trivs bäst på landstället på Muskö.

SACO väljer Einar Mattsson för kommersiell fastighet15.1.2021 10:06:17 CETPressmeddelande

Den 11 januari tog Einar Mattsson över förvaltningen av Sveriges Akademikers Centralorganisations totalrenoverade fastighet på Lilla Nygatan 14 i Gamla Stan i Stockholm. Den nyrenoverade fastigheten är en renodlad kommersiell fastighet. Av de åtta våningsplanen innehar SACO själva två plan varav ett plan har en modern konferensanläggning. I uppdraget ingår teknisk och administrativ förvaltning samt drift.

"Vi får inte stanna upp och bli fega inför de förändringar digitaliseringen medför" — fredagsporträttet med Gustavo Karlsson15.1.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Det finns knappast någon inom Einar Mattsson-koncernen som inte vet vem han är, både på huvudkontoret och ute på byggen och etableringar. Idag får du möta glädjespridaren och IT-teknikern Gustavo Karlsson. Han ser alla och lägger en tröstande hand på en kollegas axel för att markera att han finns där om det behövs. Han är snabb i sitt yrke, serviceinriktad som få och mer strategisk kring vår digitalisering än vad de flesta känner till.

”Det bästa är att vara en del av en viktig samhällsfunktion och en väldigt omtyckt fastighetsägare” — fredagsporträttet med Marcus Westblom11.12.2020 10:00:00 CETBlogginlägg

I dagens fredagsporträtt möter vi Marcus, som idag sitter i vår kundtjänst och tar emot felanmälningar från hyresgäster. Han är ung, glad och har stor humor. Han hanterar allt från upplevelsen av iskalla besticklådor till fint beröm från tacksamma äldre damer och herrar. Kanske blir det en fortsatt kundtjänst-karriär i ett spansktalande land framöver om inte hajforskningen hamnar i fokus.