Snyggare rabatter med lyckad råttbekämpning

Råttor i stadsmiljö är ett känt problem. Det rasslar till under buskar när man passerar och de gräver gärna bon i rabatter. Einar Mattssons utemiljögrupp började redan 2020 att välja ett miljövänligt och smart knep i kampen mot råttorna — kolmakadam.

Gröna buskar och vackra planteringar runt fastigheterna är en vanlig syn och ett önskemål från både boende och fastighetsägare. För att skapa det och samtidigt utföra råttbekämpning har Einar Mattssons utemiljögrupp tagit till en för Einar Mattsson ny metod.

— Vi har testat att byta ut jorden mot så kallad kolmakadam. Det består av biokol (små bitar av kol laddade med näring som långsamt tas upp av växternas rötter) och av kompost som sedan blandats med större gruskorn, kallat makadam. Råttorna gillar inte kolmakadamen, men det gör växterna. På så sätt kan vi få både vackra planteringar och samtidigt skrämma bort råttorna kring husen, berättar Johanna Karlsson, gruppchef för Utemiljö-avdelningen.

Dels får växterna näring av biokolen, dels blir jorden dränerad så att vatten inte samlas, utan rinner genom jorden. Råttorna försöker gräva bon, men då gruset rasar ner hela tiden så får de inte till sina tunnlar och bon.

För att göra marken runt husen än mer oattraktiv för skadedjur flyttas också buskar och planteringar ut en bit från fasaden. Råttor är skygga, och då finns det heller inget att gömma sig bakom längs husen.

— Undvik att mata fåglarna utanför husen i vinter. Fågelmaten drar till sig råttorna. Vi måste bekämpa dem på flera plan samtidigt, avslutar Johanna Karlsson.

Effekten blev som önskat. Råttorna har flyttat från rabatterna vars jord bytts ut. Under 2021 kommer därför fler rabatter att få kolmakadam för att skapa vackrare och mer trivsamma gårdar.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Jag har fått utvecklas i en trygg miljö med duktiga och hjälpsamma kollegor” — fredagsporträttet med Boris Dundjerovic9.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Boris Dundjerovic är en humoristisk, genomtrevlig och vältalig Einar Mattsson-anställd i sina bästa år. Med sin nyfikenhet, med hårt arbete och förmågan att studera andra, har han tagit flera karriärskliv under sina fem år i koncernen. Boris tänkte jobba med design av tyska bilar, men blev istället ekonom. Vad skulle en reklamfilm om Einar Mattsson innehålla om Boris fick göra den? Använder han Whisky för att koppla av? Ja, hans hund Whisky alltså. Det och mycket mer får du svar på i veckans fredagsporträtt.

"Vi jobbar med något så viktigt som bostäder – människors hem" — fredagsporträttet med Fanny Brodin26.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Fanny Brodin är en uppmärksam och omtänksam medarbetare med skarpt intellekt. Efter åren som koncernledningsassistent blev hon uttagen till koncernens trainee-program. Efter lärorika år i olika funktioner i de olika bolagen så jobbar hon idag med digitalisering. Hon älskar mat, mode, litteratur och hänger med i samhällsdebatten. Men det är i Arilds bokskogar, vid havet, på vingården, som Fanny njuter som mest.

”Jag vill bygga hus som jag själv vill bo i” — fredagsporträttet med projektchef Lars Thorén19.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Lars Thorén började för bara några veckor sedan som projektchef i koncernens byggbolag. Han har inte bara en snickar-bakgrund, utan har även ett annat yrke på sitt CV. Under de kommande åren kommer Lars och hans team ha fullt upp med att bygga bostäder som han själv kan tänka sig bo i. Nu ägnas dagarna till att möta medarbetare, lära sig koncernen och inte minst att lära sig alla nya strukturer och system.

“Det som lockar är att vi ansvarar för helheten” — fredagsporträttet med Lisa Isberg12.3.2021 10:00:00 CET | Blogginlägg

Lisa Isberg har ett brett kontaktnät. LinkedIn-gratulationerna fullkomligt vällde in till både Lisa och Einar Mattsson när nyheten att hon skulle börja kommunicerades. Nästa vecka börjar Lisa som affärsutvecklare på Einar Mattsson Projekt. Vi ställde därför frågor till henne om förväntningar, om jobbet, om stadsbyggnadsfrågor och inte minst lite om vem hon är privat.

7 mars startar Einar Mattsson försäljning i Brf Telefoncentralen4.3.2021 09:56:28 CET | Pressmeddelande

I bästa läget på Telefonplan, intill Konstfack och 100 meter från tunnelbanan, utvecklar Einar Mattsson 157 bostäder i Brf Telefoncentralen. Einar Mattsson startar normalt försäljningen efter att projektet börjat byggas så att våra kunder kan känna sig trygga med när de kan flytta in. I Brf Telefoncentralen planerar vi att våra kunder kan börja flytta in under första kvartalet 2022.