​Sociala medier avgörande i employer branding

Sociala medier är viktiga kanaler för både arbetsgivare och kandidater att hitta varandra, det bekräftar den senaste Manpower Work Life-undersökningen. En femtedel av svenskarna säger att de använder sociala medier för att spana på nya arbetsgivare och de flesta verksamheter, sju av tio, finns i sociala medier. Facebook är det vanligaste jobbnätverket, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

- Sociala medier har tagit över som ett av de viktigaste sätten för företag och kandidater att visa upp sig och att få kontakt. Intressant är att de flesta svenskar ser positivt på detta, och förväntar sig att attraktiva verksamheter ska vara aktiva i sociala medier, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Nästan fyra av tio, 39 procent av svenskarna, använder sociala medier både i jobbsyfte och privat. En fjärdedel av de yrkesverksamma sociala medier-användarna, 23 procent, använder sociala medier dagligen för jobbändamål på arbetstid. De största anledningarna är att få nya idéer, knyta professionella kontakter och spana på nya arbetsgivare. En femtedel av svenskarna som använder sociala medier gör det alltså i jakt på nytt jobb.

Möjligen förvånande är Facebook det vanligaste jobbnätverket (64 procent använder det regelbundet i jobbet), följt av Linkedin (56 procent) och Youtube (49 procent). Twitter ligger betydligt lägre ner med 25 procent.

Hygienfaktor i employer branding
De flesta yrkesverkssamma svenskar, 66 procent, säger uttryckligen att sociala medier är en viktig kanal för företag att marknadsföra sig i. En tredjedel, 33 procent, stämmer in i påståendet att det är negativt om ett företag inte är representerat på sociala medier. Dessutom anger 23 procent av sociala medier-användarna att de helst vill arbeta på ett företag som är mycket synligt i sociala medier.

Fakta från ManpowerGroups nya Work Life-undersökning:

• 39 procent av svenskarna använder sociala medier både i jobbsyfte och privat.
  • 24 procent använder sociala medier för jobbändamål dagligen, på arbetstid.
  • I jobbsyfte ägnar vi framför allt tid i sociala medier åt att få nya idéer och uppslag (26 procent), knyta professionella kontakter (26 procent) och spana på nya arbetsgivare (22 procent).
  • 71 procent av arbetsgivarna finns i sociala medier.
  • 55 procent av de som anger att deras företag finns i sociala medier följer också sin arbetsgivare.
  • 76 procent följer minst ett företag i sociala medier. Framför allt yngre är benägna att följa företag i sociala medier i största allmänhet.
  • 66 procent av svenskarna anser att sociala medier är en viktig kanal för företag att marknadsföra sig i.

4 266 personer deltog i ManpowerGroups arbetslivspanel. De utgör ett representativt urval av Sveriges arbetsföra befolkning avseende ålder, kön och bostadsort.

Läs mer om undersökningen här

För mer information, kontakta:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.