Socialdemokraterna i Almedalen 2022

Årets Almedalsvecka inleds på söndagen den 3 juli på Socialdemokraternas dag, med tal av partiordförande och statsminister Magdalena Andersson. På måndagen den 4 juli samtalar finansminister Mikael Damberg med professor Brigitte Granville om ”finanspolitikens roll i en osäker tid” på Socialdemokraternas ekonomisk-politiska seminarium.

Söndag 3 juli

Tal av Magdalena Andersson

Tid: Kl. 19.00

Plats: Almedalsparken, Visby

Information:

Du kan följa talet live på Socialdemokraternas Facebook, Youtube, socialdemokraterna.se eller på plats i Almedalsparken i Visby på Gotland.

Innan talet uppträder Clara Klingenström som bland annat gjort låten ”Behöver inte dig idag”

Magdalena Andersson

Johan Ekström, 073-086 32 01

Socialdemokraternas Pressjour

press@socialdemokraterna.se

Måndag 4 juli

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska seminarium i Almedalen: Finanspolitikens roll i en osäker tid

Inflationen har inte varit så hög i Sverige sedan 90-talet. Rysslands krig mot Ukraina har förstärkt den ekonomiska osäkerheten och stigande priser drabbar låginkomsthushåll allra hårdast. Finansminister Mikael Damberg och professor Brigitte Granville samtalar om de finanspolitiska vägvalen i en tid av hög inflation, dämpad tillväxt och geopolitiska spänningar. Samtalet modereras av författaren och journalisten Katrine Marcal.

Samtidigt som arbetsmarknaden går som tåget, riskerar vissa grupper att halka efter när stigande priser drabbar låginkomsthushåll hårdast. Det osäkra ekonomiska läget ställer krav på en långsiktig finanspolitik som tryggar statsfinanserna och stöttar de hushåll som har det tuffast - utan att motverka penningpolitiken. Går det att bekämpa inflationen och arbetslösheten samtidigt? Och vilken roll spelar finanspolitiken för att stärka Sveriges motståndskraft i ett oroligt omvärldsläge?

- I det här tuffa läget är det av största vikt att vi för en kunskapsbaserad ekonomisk-politisk debatt om hur vi hanterar konsekvenserna av prisökningarna på ett ansvarsfullt sätt – utan att spä på inflationen. Breda efterfrågestimulanser i en inflationsekonomi vore som att lägga ved på brasan, säger finansminister Mikael Damberg.

Information:

Tid: Måndagen den 4 juli, kl. 14.00 – 15.15

Plats: S:t Hansskolan, S:t Hansgatan 32, Visby

Medverkande:

Mikael Damberg (S), finansminister

Birgitte Granville, professor i internationell ekonomi och ekonomisk policy vid Queen Mary University of London och har bland annat skrivit boken "Remembering Inflation”

Moderator:

Katrine Marcal, författare och journalist på Dagens Nyheter.

Anmälan

Begränsat antal platser. Anmäl deltagande till press@socialdemokraterna.se, för att ta del av reserverade platser för media.

Presskontakt, finansminister Mikael Damberg:

Mirjam Kontio, 073-074 05 57

Presskontakt, ekonomisk-politiska seminariet:

Socialdemokraternas pressjour, 08-700 26 83

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.