Socialdemokraterna i höstkampanj om trygghetssatsningar

Reformer för ett tryggare Sverige – så heter Socialdemokraternas nya nationella kampanj som startar idag. Kampanjen handlar om de nya nationella budgetsatsningarna med mer pengar till barnfamiljer och pensionärer och en starkare välfärd med fler poliser, sjuksköterskor och lärare.

– Vi tar människors oro på allvar. Välfärden, integrationen och säkerheten på gator och torg ska stärkas. Nu ska jag och hela partiet ut och tala med människor, om de reformer för ökad trygghet som nyligen presenterats. Om ett år är det val och det står mellan fler poliser, lärare och sjuksköterskor eller fler skattesänkningar. Det är dags att redan nu dra igång valrörelsen och engagerar fler för ett Sverige som fortsatt håller ihop, säger Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad.

Kampanjen pågår i partidistrikt över hela landet mellan 2-15 oktober. Kampanjen är en samtalskampanj där det ingår bland annat dörrknackning. Förutom partisekreterare Lena Rådström Baastad, kommer även bland andra riksdagens gruppledare, Anders Ygeman, och flera av statsråden, däribland Magdalena Andersson, Anna Ekström och Morgan Johansson, att delta.

Presskontakt:

Jonatan Hermansson, 072 556 52 85

Riddarhustorget 7-9

Socialdemokratisk miljardsatsning för en nära och öppen vård25.6.2018 12:00Pressmeddelande

Alla ska ha en nära och tillgänglig vård, oavsett vem man är eller var man bor. Därför presenterar Socialdemokraterna två förslag för att fortsätta arbetet med att förbättra vården och ta den närmare människor, de nya satsningarna är på 2,3 miljarder. Det handlar till exempel om att investera i mer personal, längre öppettider på vårdcentralerna och närakuter samt starta mobila vårdteam.

Socialdemokraterna går till val på att stoppa vinstjakten i skolan20.6.2018 15:24Pressmeddelande

Den 7 juni röstade Alliansen och Sverigedemokraterna ner förslaget att stoppa vinstjakten i skolan och omsorgen. Samtidigt syns konsekvenserna av att vinstjakten tillåts fortsätta. Senast igår meddelade Skolinspektionen att tillståndet för en gymnasieskola som drivs av Thorén Innovation School AB i centrala Stockholm stängs omedelbart. Socialdemokraterna vill nu ta frågan till väljarna och går till val på att stoppa vinstjakten i välfärden. Idag presenterades ytterligare förslag för att stoppa vinstjakten i svensk skola.