Socialdemokraterna lanserar handlingsplan för en trygg arbetsmarknad

Socialdemokraterna lanserar det största trygghetsprogrammet i modern tid. Nu fortsätter vi utveckla den svenska modellen och presenterar en handlingsplan för ett tryggare arbetsliv. Ett starkt samhälle kräver trygga arbetsplatser.

Sveriges ekonomi är starkare än på mycket länge, med hög tillväxt, låg arbetslöshet och rekordmånga människor i arbete. Socialdemokraterna vill se ett starkare samhälle med en bättre välfärd, snabbare integration och en kompromisslöshet mot brottsligheten.

En förutsättning för detta är ordning och reda på arbetsmarknaden och schyssta villkor på jobbet. Därför lanserade Socialdemokraterna idag en handlingsplan för en trygg arbetsmarknad, med förslag sorterade under tio punkter, som S går till val på den 9 september.

- Tryggheten på jobbet ger trygghet i vardagen och är grunden för det starka samhället. Moderaternas och Sverigedemokraternas politik leder till otryggare jobb och att svenska löntagare riskerar att drabbas av lönedumpning. Det kan vi inte acceptera, sa Stefan Löfven på pressträffen där handlingsplanen presenterades.

I handlingsplanen ingår bland annat avskaffandet av allmän visstidsanställning, bekämpande av arbetslivskriminaliteten och missbruk av subventionerade anställningar och hårdare tag mot sexuella trakasserier på jobbet.

- Det går bra på svensk arbetsmarknad, många har jobb. Många har dock fortfarande otrygga anställningar. Det måste vi komma till rätta med, sa Ylva Johansson.

Med på pressträffen var också Susanna Gideonsson, suppleant i Socialdemokraternas verkställande utskott och ordförande för Handelsanställdas förbund, som välkomnade handlingsplanen:

- Det är självklart att Sverige ska ha en arbetsmarknad med schyssta villkor. Då måste fasta anställningar på heltid vara norm på hela arbetsmarknaden. Det är bra för människan och det är bra för samhället, säger Susanna.

Handlingsplanen finns att läsa i sin helhet på Socialdemokraternas webb: https://www.socialdemokraterna.se/aktuellt/2018/handlingsplan-for-trygga-jobb/

Erik Nises för Stefan Löfven: +46 725 420 374

Natali Sial för Ylva Johansson: +46 725 205 449

Ann-Sofie Olsson för Susanna Gideonsson: 010-450 8980