Socialdemokraterna släpper kongresshandlingar

Idag, fredag den 8 februari, skickas kongresshandlingarna inför Socialdemokraternas partikongress i mars ut till ombud runt om i Sverige.

Kongressen ska fatta beslut om två programtexter. En berör Socialdemokraternas organisationsutveckling och en handlar om jobb, omställning och utbildning.

De två huvudföredragande, Mikael Damberg och Lena Rådström Baastad, har tillsammans med varsin grupp arbetat fram dokumenten.

- Jag tycker att detta organisatoriska program andas både självinsikt och framtidstro. Vi som parti behöver förnya oss och bli relevanta för större grupper i samhället. Samtidigt vill vi bevara och utveckla den demokratiska tanken och det goda politiska samtalet som vi varit bärare av under mer än ett sekel, säger Lena Rådström Baastad.

- Vi vet att kunskapskraven ökar både på arbetsmarknaden och i näringslivet. Företagens största tillväxthinder att man inte lyckas rekrytera anställda med rätt kompetens. Samtidigt ser vi hur många känner en otrygghet och rädsla att lämnas efter när omställningen och den internationella konkurrensen fortsätter öka. Därför måste vi skapa bättre möjligheter till utbildning och att ställa om mitt i livet. Låter vi bli att ta tag i de här utmaningarna nu så kommer det på sikt leda till att fler människor får uppleva arbetslöshet och fler företag hindras från att växa. Istället ska vi utveckla ny socialdemokratisk politik för jobb, trygghet, utveckling, säger Mikael Damberg.

Länk till handlingarna: www.socialdemokraterna.se/aktuellt/2018/socialdemokraternas-partikongress-2019/

Några av förslagen i korthet:

Utbildning/omställning/ arbete:

1. En Växa- och växlareform – en bred reform för att stärka det livslånga lärandet. Bland annat ska studiemedelssystemet ska förändras för att passa yrkesverksammas vidareutbildning.
  1. Det ska finnas ett brett och likvärdigt utbildningsutbud i hela landet anpassat till arbetsmarknadens behov. Ett regionalt planeringsansvar ska införas och andelen platser på yrkeshögskola och högskola ska öka ytterligare med 30 000 till 2025.
  1. Yrkesutbildning ska bli tillgänglig för alla, även för den som redan har en utbildning sedan tidigare. Delar av yrkesvux ska vara öppet för alla att läsa nätbaserat och ska också finnas på fler språk än svenska och för att snabba på nyanländas etablering.
  1. Läraraspiranter, en ny nationell utbildningsform, ska införas så att läraraspiranter kan anställas på deltid i skolan med lön från dag ett samtidigt som de studerar på deltid till lärare

Socialdemokraterna som organisation och folkrörelse:

1. Nya arbetssätt för organisering med fler ledarmöjligheter och ideella uppdrag. Detta för att skapa förutsättningar till mer och bättre verksamhet samtidigt som resurserna minska och bättre ta vara på medlemmarnas vilja till engagemang som leder till handling
  1. Gemensam verksamhetsplanering – mer metodstöd till lokal verksamhet för att skapa mer lokal politisk folkrörelseverksamhet som fler deltar i.
  1. Digitalisering- öka tillgängligheten och minska administrativt arbete. Använda digitalisering för att använda resurser mer effektivt och få ökat värde för medlemmar. Använda digitala verktyg för att engagera och aktivera medlemmar att föra samtal med och för oss som parti.
  1. Permanent samtalskampanj – stärk politiska samtalet med medborgarna. Utveckla metoder för att på olika sätt systematiskt bedriva öppna politiska samtal med medborgare och mer utåtriktad verksamhet.

Presskontakt:

Natalie Sial, pressekreterare för Mikael Damberg: 072- 520 54 49.

Viktoria Hjulström, pressekreterare för Lena Rådström Baastad: 070-566 51 81

Socialdemokraterna släpper ny rapport - Hotet mot den svenska modellen9.4.2019 14:42:46 CESTPressmeddelande

Idag presenterar Socialdemokraterna en ny rapport om hur Moderaterna konsekvent agerat i EU-parlamentet för att avveckla den svenska modellen och för att underminera villkor för arbetare i Europa. Detta samtidigt som Moderaterna i dagarna har lanserat begreppet ”den nya svenska modellen”. Nu utmanar Johan Danielsson moderaternas Tomas Tobé på debatt kring vad de menar med den ”nya svenska modellen” och hur de kommer agera i Europaparlamentet framgent?