Socialdemokraterna släpper rapport om vinster i välfärden: ”De får betala priset för Sverigedemokraternas högersväng”

Vinster i välfärden har debatterats och diskuterats under en lång tid. En överväldigande folkopinion, även bland de borgerliga partiernas väljare, är positiva till att begränsa vinstjakten i välfärden.

Ändå har det aldrig tidigare lagts fram ett förslag i riksdagen om att stoppa vinstjakten. Inte förrän nu. Den 7 juni ska riksdagens 349 ledamöter trycka på voteringsknapparna och avgöra om vinstjakten i skola och omsorg ska stoppas eller inte.

Sverigedemokraterna lovade före valet att begränsa vinsterna i välfärden. Sedan dess har de svängt. Den 7 juni kommer de, tillsammans med de andra högerpartierna, rösta nej till förslaget om att stoppa vinstjakten.

Vad får detta för konsekvenser för dem som arbetar i välfärden?

I en ny sammanställning framgår det att vinstjakten i välfärden leder till betydande försämringar i form av löner, arbetsvillkor och personaltäthet i skolan och omsorgen.

- Sverigedemokraterna vänder undersköterskorna och lärarna ryggen genom att rösta ner förslaget om vinstbegränsning i skolan och omsorgen. Det kommer att få direkt negativa konsekvenser för välfärdspersonalens löner och villkor. Därför är det viktigt att Sverigedemokraterna - precis som alla andra partier - ställs till svars för sitt agerande, säger Ardalan Shekarabi (S).

Rapporten finns att läsa här: https://www.socialdemokraterna.se/globalassets/aktuellt/rapport-de-far-betala-priset-for-sverigedemokraternas-hogersvang.pdf

Matilda Glas, pressekreterare hos Ardalan Shekarabi (S)

tel: 070 367 03 64

mejl: matilda.glas@socialdemokraterna.se