Socialdemokraterna startar nu en bred diskussion runt om i Sverige om vilka idéer som bygger det starka samhället

Efter en intensiv valrörelse där S har värvat 15 000 nya medlemmar vill vi nu skapa förutsättningar för en fördjupad diskussion om hur vi bygger det starka samhället och därigenom ett tryggare Sverige.

Under veckan startar vår nationella idépolitiska seminarieserie i samarbete med Tankesmedjan Tiden. Först ut är Norrköping på torsdag 15/11 där Tomas Eneroth deltar tillsammans med en namnkunnig panel, följt av Malmö med Margot Wallström fredag den 16/11. I samband med att seminarieserien drar igång lanserar Socialdemokraterna också en ny studiecirkel på samma tema.

Mer information här:

Socialdemokraternas seminarieserie och studiecirkel

Initiativen tar sin utgångspunkt i intervjuboken ”Det starka samhällets revansch” som gavs ut under valrörelsen. I sitt Första maj-tal 2018 angav Stefan Löfven riktningen för svensk socialdemokrati under kommande decennium. Han satte ord på sin vision för socialdemokratins samhällsbygge – ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

I boken ”Det starka samhällets revansch” får fyra av socialdemokraternas främsta företrädare utveckla sina tankar om vad det starka samhället är för dem.

- Vi försöker sätta dagsaktuella politiska frågor i ett idépolitiskt sammanhang. Det handlar om generell välfärd, maktbalansen på arbetsmarknaden och jämlikhet mellan människor och mellan stad och land, säger Ulrika Lorentzi, en av redaktörerna för boken.

Viktoria Hjulström, pressekreterare hos Socialdemokraterna:

Mail: viktoria.hjulstrom@socialdemokraterna.se

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.