Socialdemokraterna tillsätter sjukvårdspolitisk arbetsgrupp

Sjukvården är grundläggande för att ett starkt samhälle. Socialdemokraterna anser att det ska finnas en nära och jämlik vård i hela landet. Socialdemokraternas partistyrelse har tillsatt en arbetsgrupp för att arbeta med att stärka förtroendet för och utveckla den socialdemokratiska sjukvårdspolitiken.

- Alla i hela Sverige ska vara trygga i att sjukvården finns där när den behövs. I Sverige har vi världens kanske bästa läkare, sjuksköterskor, barnmorskor, undersköterskor och annan vårdpersonal men samtidigt brottas sjukvården med problem som för långa köer och brister i likvärdighet över landet, säger Lena Hallengren (S), socialminister

Arbetsgruppen ska särskilt arbeta för bättre tillgänglighet och service samt utgå från en hälsa- och sjukvårdspolitik som ges efter behov i hela landet, oavsett kön, inkomst eller var man bor.

Den sjukvårdspolitiska arbetsgruppen ska arbeta fram till oktober 2021. Syftet med arbetet är att stärka förtroendet för den socialdemokratiska sjukvårdspolitiken. Utveckla delar av politiken och väva ihop det regionala och nationella perspektivet.

Arbetsgruppen leds av socialminister Lena Hallengren. Medlemmar i arbetsgruppen är:

Anders Henriksson (S), regionråd Kalmar län

Patrik Björck (S), riksdagsledamot Västra Götaland

Peter Olofsson (S), regionråd Västerbotten

Erika Ullberg (S), tidigare regionråd Stockholm

Ulrika Spårebo (S), kommunalråd Sala

Henrik Fritzon (S), regionråd Skåne

Johannes Svensson

tel: 0767665326 eller 087002683

mejl: johannes.svensson@socialdemokraterna.se

Skolan viktigt vaccin mot kriminalitet4.2.2020 14:52:25 CETPressmeddelande

Svenska folket ser kopplingen mellan misslyckanden i skolan och risk för kriminalitet. En ökad utslagning och segregation skapar otrygghet. Om barn och unga inte lyckas i skolan ökar riskerna att hamna snett. Lika hårda som vi ska vara mot brotten ska vi vara mot brottens orsaker. Då räcker det inte att göra som det högerkonservativa blocket med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, som gärna ställer upp på regeringens förslag om skärpta straff men som samtidigt rycker undan långsiktiga satsningar på utsatta områden. Socialdemokraterna driver en politik som lägger hela pusslet för ett starkt och tryggt samhälle.