Socialdemokraternas 41:a kongress till Göteborg 2021

När Socialdemokraterna samlas till sin 41:a ordinarie kongress gör man det i Svenska Mässans lokaler i Göteborg. Det har partistyrelsen fattat beslut om. Kongressen går av stapeln mellan den 12 och 16 maj 2021.

Enligt partiets stadgar ska det kallas till ordinarie kongress vart fjärde år.

–        För oss socialdemokrater är en ordinarie partikongress alltid något speciellt. Det är där vi utser våra ledande företrädare och det är där vi tillsammans formar politiken. Jag ser fram emot spännande dagar i Göteborg och att vi där tar ordentlig avstamp inför nästa val, säger partisekreterare Lena Rådström Baastad.

Beskedet om att det blir Göteborg som får stå värd för nästa ordinarie kongress togs emot med glädje hos de lokala socialdemokraterna.

–        Det är ett välkommet besked att nästa partikongress arrangeras här i Göteborg, där vi har en stor vana av att arrangera denna typ av evenemang. Vi kommer att åta oss detta med full kraft och ser fram emot att välkomna hela vårt parti till Sveriges framsida nästa vår! säger Mattias Jonsson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg.

Mer information om kongressen 2021 kommer skickas i samband med att en formell kallelse till kongress skickas ut till partiorganisationen. En sådan måste enligt stadgarna skickas senast åtta månader innan kongressen.

Presskontakt:
Jimmy Blomqvist Larsson, presskontakt för Lena Rådström Baastad, 070-562 31 13

Mattias Jonsson, ordförande (S) i Göteborg, 070-546 44 49

Socialdemokraternas pressjour, 08-700 26 83, press@socialdemokraterna.se

Skolan viktigt vaccin mot kriminalitet4.2.2020 14:52:25 CETPressmeddelande

Svenska folket ser kopplingen mellan misslyckanden i skolan och risk för kriminalitet. En ökad utslagning och segregation skapar otrygghet. Om barn och unga inte lyckas i skolan ökar riskerna att hamna snett. Lika hårda som vi ska vara mot brotten ska vi vara mot brottens orsaker. Då räcker det inte att göra som det högerkonservativa blocket med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, som gärna ställer upp på regeringens förslag om skärpta straff men som samtidigt rycker undan långsiktiga satsningar på utsatta områden. Socialdemokraterna driver en politik som lägger hela pusslet för ett starkt och tryggt samhälle.