Socialdemokraternas vallöften kan ge orgasm

Åtminstone en orgasm för hjärnan. Det är nämligen så många beskriver känslan av att lyssna på behagliga ljud via internetfenomenet ASMR. Nu ska Socialdemokraternas vallöften ge samma klimaxartade upplevelse, hoppas SSU som använder den populära ljudtekniken för att nå ut till unga väljare.

ASMR, en förkortning för Autonomous Sensory Meridian Response, är termen som beskriver en typ av mindfulness som kommer av att höra vissa ljud. Fenomenet beskrivs ofta som en “kittlande känsla i huvudet, hårbotten, ryggen eller andra delar av kroppen” och på Youtube finns över en miljon filmklipp på temat.

Med mjuka viskningar om fler anställda i välfärden, bättre arbetsvillkor för undersköterskor och hårdare kapitalbeskattning hoppas SSU att vallöftena ska avnjutas i en mer koncentrerad miljö.

– Den politiska debatten är stundvis hård och hektisk. Vi bestämde oss för att försöka nå ut genom bruset med viskningar snarare än att skrika oss hesa. Det här är ett roligt sätt att väcka ungas intresse, säger förbundssekreterare Andrea Törnestam.

Lyssna till vallöftena viskas här: https://www.facebook.com/ssusverige/videos/311466359616732/

Läs mer om internetfenomenet ASMR här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Autonomous_sensory_meridian_response

Hanna Alexandersson, policy-strateg
E-post: hanna.alexandersson@ssu.se

SSU villkorar stöd för Januariavtalet med ny Jämlikhetsklausul9.6.2019 17:06:03 CESTPressmeddelande

SSU gav sitt stöd till Januariavtalet som Socialdemokraterna ingick i med Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna. Det löste regeringskrisen, möjliggjorde en socialdemokratisk ledd regering och politik samt utestängde SD från avgörande inflytande. SSU:s fortsätta stöd kommer inte vara ovillkorligt, den socialdemokratiskt ledda regeringens samlade politik måste öka jämlikheten. Därför har SSU tagit fram en Jämlikhetsklausul.