Socialdemokraternas vallöften kan ge orgasm

Åtminstone en orgasm för hjärnan. Det är nämligen så många beskriver känslan av att lyssna på behagliga ljud via internetfenomenet ASMR. Nu ska Socialdemokraternas vallöften ge samma klimaxartade upplevelse, hoppas SSU som använder den populära ljudtekniken för att nå ut till unga väljare.

ASMR, en förkortning för Autonomous Sensory Meridian Response, är termen som beskriver en typ av mindfulness som kommer av att höra vissa ljud. Fenomenet beskrivs ofta som en “kittlande känsla i huvudet, hårbotten, ryggen eller andra delar av kroppen” och på Youtube finns över en miljon filmklipp på temat.

Med mjuka viskningar om fler anställda i välfärden, bättre arbetsvillkor för undersköterskor och hårdare kapitalbeskattning hoppas SSU att vallöftena ska avnjutas i en mer koncentrerad miljö.

– Den politiska debatten är stundvis hård och hektisk. Vi bestämde oss för att försöka nå ut genom bruset med viskningar snarare än att skrika oss hesa. Det här är ett roligt sätt att väcka ungas intresse, säger förbundssekreterare Andrea Törnestam.

Lyssna till vallöftena viskas här: https://www.facebook.com/ssusverige/videos/311466359616732/

Läs mer om internetfenomenet ASMR här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Autonomous_sensory_meridian_response

Hanna Alexandersson, policy-strateg
E-post: hanna.alexandersson@ssu.se

Danska skattenivåer för kapital ger svensk välfärd 63 miljarder19.10.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Idag publicerar SSU en rapport som visar att en progressiv kapitalvinstskatt med samma skattenivåer som i Danmark skulle inbringa statskassan uppemot 63 miljarder mer per år. Det danska systemet har inga undantag för olika bolagsformer och skattenivån för kapitalvinster under 68 500 kr är 27% och skatten för vinster större än så är 42%. Enligt inkomstdata från SCB för 2018, som ligger till grund för beräkningarna, skulle enbart den rikaste tiondelen svenskar påverkas av en sådan skattehöjning.