Socialminister Lena Hallengren talar i Östergötland på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationell företrädare talar socialminister Lena Hallengren i Linköping och Norrköping.

– Äntligen kan vi samlas på plats på första maj igen, efter två år av pandemi. Nu samlas socialdemokrater och fackliga företrädare över hela landet för att manifestera för att Sverige kan bättre och till stöd för Ukraina. Vi är en stor och stark folkrörelse som visar att vi är starka tillsammans, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Linköping och Norrköping talar socialminister Lena Hallengren.

– Jag ser fram emot att välkomna Lena Hallengren till oss i Linköping på första maj. Sjukvård och äldreomsorg är viktiga frågor och framför allt hos oss i Linköping med tanke på vårt universitetssjukhus. Vi socialdemokrater prioriterar välfärden högt och vi vet att Sverige kan bättre. Jag längtar efter att tåga tillsammans genom vår stad, säger Kristina Edlund (S), vice ordförande i kommunstyrelsen i Linköping.

Tid och plats Linköping:

13.00 Korv med bröd på Borggården

14.00 Samling för första majtåget på Borggården

14.30 Avmarsch

15.00 Tal i Sankt Larsparken

– Efter två år med digitala möten ser jag fram emot att äntligen få fira arbetarrörelsens dag ansikte mot ansikte med Norrköpingsborna igen. Särskilt glad är jag över att få välkomna socialminister Lena Hallengren hit. Hon är ett av de mest välkända statsråden och väl insatt i vad som krävs för att öka tryggheten och stärka välfärden i Sverige, säger Mattias Ottosson, ordförande för Socialdemokraterna i Norrköping.

Tid och plats Norrköping:

11.15 Samling utanför Platinum Cars Arena

11.45 Avmarsch

12.30 Tal på Holmentorget

13.30 Musik och underhållning

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg och Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt:

Norrköping: Per Ziljat, ombudsman, 073-088 64 88

Linköping: Christoffer Olsson, valombudsman, 070-244 18 09

Presskontakt Socialdemokraterna nationellt: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.