Socialstyrelsen bekräftar - Privata äldreboenden håller hög kvalitet

Privata äldreboenden kommer även i år bra ut i Socialstyrelsens undersökning av kvaliteten i boendena. På 18 av 27 kvalitetsparametrar hävdar sig de privata alternativen bättre än de kommunala. 92 procent av landets äldreboenden har svarat på Socialstyrelsens frågor om kvalitet i den årliga enhetsundersökningen om äldreomsorg.

– Regeringen sitter just nu och förbereder ett förslag om vinsttak för privat driven äldreomsorg som bygger på missuppfattningen att vinstdrivande verksamheter håller sämre kvalitet. Socialstyrelsens undersökning bekräftar återigen att privata äldreboenden håller minst lika eller högre kvalitet än sina kommunala konkurrenter, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

- Som exempel har privata utförare i mycket högre utsträckning aktuella rutiner för vårdplanering på plats, exempelvis rutiner för läkemedelsgenomgångar, jämfört med kommunala boenden. Vi ska inte motarbeta dem som lyckas bra, utan istället lära av varandra, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

5 av 27 parametrar är nya i 2017 års undersökning.
2 av 27 parametrar har inte något resultat pga. bortfall i privat eller offentlig verksamhet.
Antal svarande äldreboendeenheter är cirka 2128.

Länk till Socialstyrelsens enhetsundersökning: http://www.socialstyrelsen.se/oppnajamforelser/aldreomsorg/enhetsundersokningenomaldreomsorg

Håkan Tenelius, 072-762 69 24
Näringspolitisk chef Vårdföretagarna

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef