Socialstyrelsen mörklägger vårdrelaterade självmord

Psykiatriker har krävt att anmälningsplikten vid självmord ska tas bort. Och Socialstyrelsen har nu gjort dem till viljes. Man har från den 1 januari 2016 tagit bort skyldigheten för vårdgivare att anmäla självmord som inträffat inom fyra veckor från senaste vårdkontakt. Det är ett katastrofalt beslut som kommer att leda till en närmast total mörkläggning av vårdrelaterade självmord.

Vi har från politiker och myndigheter hört de stolta deklarationerna om ”bra underlag”, ”noggrann uppföljning”, ”breda analyser”, vid vårdrelaterade självmord. Vi har hört om vikten av grundliga genomgångar av vad som hände i syfte att ”stärka patientsäkerheten” och starkt minska självmordstalen.

Men psykiatrins image av att ge god, ”evidensbaserad” vård, har blivit skamfilad av den stora mängd självmord som rapporterats ha skett i omedelbar anslutning till vården – av personer som är under psykiatrisk behandling. Svenska Psykiatriska Föreningen har protesterat och bittert klagat på anmälningsplikten: ”Det är som om alla människor som tar livet av sig är misstag från vårdens sida.” (Lise-Lotte Risö Bergerlind, Läkartidningen)

Och nu ser Socialstyrelsen alltså till att mörkläggningen av vårdrelaterade självmord blir närmast total. Det fanns redan tidigare – trots tvingande rapportkrav – en underrapportering och en ovilja till att fullfölja anmälningsplikten. När Socialstyrelsen avskaffar rapportskyldigheten kommer centrala myndigheter inte att ha något verkligt underlag för analys av behandlingsbakgrunden vid självmord.

De obekväma fakta som KMR avslöjat om den psykofarmakologiska bakgrunden till de självmord som anmälts per Lex Maria, blir nu något som Socialstyrelsen ser till att i framtiden omöjliggöra. Vi har tidigare visat att i 86 % av alla självmord som anmälts enligt Lex Maria, alltså vid vårdkontakt, hade psykiatriska droger använts innan självmordet. I hela 77 % av alla Lex Maria-fall hade antidepressiva medel (63 %) och/eller antipsykotika använts.

Socialstyrelsens generaldirektör Lars-Erik Holm har hävdat att man inte kan agera på dessa uppgifter, att det krävs mer av systematiska studier – och nu tar han bort den enda källa som finns för att undersöka behandlingsbakgrunden vid självmord.