Södertäljes Nina Baresso utses till Loka Hero

Stadsdelen Geneta är ett särskilt idrottssvagt område i Södertälje och det har varit särskilt svårt att engagera tjejer. Det ville Nina Baresso och Södertälje Basketbollklubb ändra på och startade därför basketträningar för tjejer. Satsningen kommer framöver att stöttas av Loka Heroes, och blir en del av Basket Gäris som startades av svenska basketstjärnan och WNBA-meriterade centern Amanda Zahui i Vårby.

Loka Heroes är ett initiativ från Loka och Svensk Basket som stöttar människor som gör skillnad i samhället med hjälp av basket. Just nu är det 16 olika basketprojekt igång runt om i Sverige som gör skillnad för hälsa och mångfald. Tillsammans med Loka Heroes och Södertälje Basketbollklubb startar nu Nina Baresso Basket Gäris Geneta för att få fler tjejer i området att börja idrotta. Nina vill med detta ge tillbaka av sina erfarenheter och stärka tjejers självkänsla och självförtroende. Med föräldrar från Syrien blev basketen Ninas väg in i det svenska samhället, trots att det var väldigt ovanligt som assyrisk tjej att idrotta. Idag har Nina en gedigen basketkarriär bakom sig med trefaldigt SM-guld, spel i damlandslaget samt proffsspel i Spanien.

- Trots mina ganska dåliga förutsättningar har jag tagit mig väldigt långt, men jag önskar att jag hade haft någon vuxen när jag var ung som hade stöttat mig och sagt att det kommer att bli bra. Det hoppas jag kunna ge de här tjejerna, så de vågar drömma stort. Med hjälp av stöttningen från Loka Heroes har vi nu möjlighet att göra ännu större skillnad här i Geneta, säger Nina Baresso.

Gäris är slang för tjejer. Den positiva betydelsen bakom ordet står för systerskap, gemenskap och tillhörighet – precis det som projektet Basket Gäris vill åstadkomma. Initiativet startades av svenska basketstjärnan och WNBA-meriterade centern Amanda Zahui redan 2018 i Vårby, och kan nu med Nina Baresso och SBBK utvecklas med ytterligare ett lag i Geneta. Målet med Basket Gäris är att få igång ännu fler lag för tjejer i idrottssvaga områden, för att de också ska kunna mötas och spela matcher mot varandra.

- Det känns fantastiskt roligt att få möjlighet att stötta ännu ett Gäris lag, denna gång genom Nina Baresso i Geneta. Loka Heroes handlar i grund och botten om att få barn och unga i rörelse, och med Ninas engagemang kan vi göra det möjligt för ännu fler tjejer att börja idrotta och komma in i föreningslivet, säger Anna-Stina Hallberg, marknadschef LOKA.

Från Svensk Baskets sida är det mycket glädjande att se den fortsatta utvecklingen av Loka Heroes och att ännu en Loka Hero ska lanseras - och det är ju inte vilken hero som helst som är näst på tur:

- Att en av svensk baskets största profiler, som är i sluttampen av en lång och framgångsrik spelarkarriär, väljer att engagera sig i detta projekt och blir vår nästa Loka Hero är stort. Ninas egen basketresa är hjältebetonad och hon lär nu komma att inspirera väldigt många fler tjejer i Södertälje genom sin insats som ledare och förebild, säger Mats Elsnitz, ansvarig för Loka Heroes på Svenska Basketbollförbundet.

Om Loka Heroes
Loka Heroes är ett initiativ från Loka (Spendrups Bryggeri) och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans hittar, peppar och stöttar vi människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Basket är Sveriges mest jämställda och integrerade sport, därför tror vi på att basket kan göra skillnad inom två av samhällets stora utmaningar - hälsa och mångfald. Loka Heroes stöttar Heroes med finansiering, kunskap, utrustning, nätverk och kommunikation att nå ut. Loka Heroes strävar efter att inspirera fler till att göra skillnad i samhället med hjälp av basket. Sedan starten 2016 har Amanda Zahui B. varit ambassadör för Loka Heroes.

Läs mer på lokaheroes.se eller på facebook.com/lokaheroes

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman, Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se, 0708-95 25 67

Marknadschef Loka: Anna-Stina Hallberg, anna-stina.hallberg@spendrups.se, 070 202 92 17

Projektledare Svenska Basketbollförbundet: Mats Elsnitz, mats.elsnitz@basket.se, 070-676 45 20

Om Loka
Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Om Svensk Basket
En gränslös gemenskap där en livslång passion skapar vinnare för livet. Så lyder vår vision och vi ska ta oss dit på sättet vi är. Se hela människan, våga ta ställning och se olikheter som nycklar till framgång. I Svensk Basket är vi över 100 000 medlemmar och 37 000 spelare som finns över hela landet. Vi är den fjärde mest populära sporten i Sverige bland ungdomar.