Sodexo blir nästa företag att ta mer ansvar för kycklingarna!

Den 11 juni inledde Djurens Rätt tillsammans med ett 10-tal andra djurorganisationer i Europa en kampanj mot ett av Europas största Service Management-företag, Sodexo. Den 15 juni meddelade Sodexo att de i alla sina europeiska verksamheter kommer förbättra välfärden för kycklingarna senast 2026, detta genom att ta med European Chicken Commitment i sina upphandlingar.

- Sodexos beslut kommer påverka otroligt många djurindivider runt om i hela Europa och det är vi väldigt glada över, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

I Europa och Nordamerika har över 150 företag valt att bidra till att förbättra för de djur som är flest och som har det sämst, däribland IKEA, Nestlé, Pret A Manger, Bastard Burgers, Dr Oetker och Paradiset. Trots detta är branschorganisationen Svensk Fågel inte öppna för att diskutera dessa välfärdsförbättringar.

- Det är verkligen bekymmersamt att Svensk Fågel inte verkar villiga att förändra för kycklingarna. Vi har flertalet gånger försökt få till ett möte med dem men de tackar gång på gång nej så det är positivt att företagen visar vägen här, säger Linn Bleckert kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna ska ha mer utrymme, att snabbväxande hybrider inte ska användas, att berikning ges i form av exempelvis sittpinnar och att de får tillgång till en mer normal dygnsrytm med dagsljus och bättre belysning.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Södertälje följt av Göteborg och Växjö – Sveriges djurvänligaste kommuner har utsetts12.6.2019 19:01:46 CESTPressmeddelande

Djurens Rätt har utsett Södertälje till Sveriges djurvänligaste kommun. På andra plats kommer Göteborg och på tredje plats Växjö. Utmärkelsen bygger på en helt ny kartläggning gjord av Djurens Rätt där landets kommuner har rankats utifrån djurvänliga faktorer som vegetarisk mat i skolan, djurskyddskrav vid upphandling och om kommunen pyntar fjäderfritt på påsken.