Sodexo fasar ut buräggen

25.7.2016 18:09 | Djurens Rätt

Sodexo, ett av världens största företag inom livsmedelsbranschen, har idag meddelat att de upphör med användningen av ägg från hönor i bur. Beslutet ska vara genomfört världen över till år 2025.

Foto: Shutterstock

Det globala serviceföretaget Sodexo, som bland annat levererar måltider över hela världen, har idag meddelat att de upphör med användningen av ägg från hönor i bur. Beslutet gäller alla Sodexos verksamheter världen över, inkluderat Sverige, och ska vara genomfört fullt ut till år 2025. I enskilda länder kommer buräggen att tas bort tidigare.

– Livsmedelsbranschen är i ett förändringsskede där djuretiken väger tyngre än tidigare. Sodexos positiva beslut är ett tydligt tecken på detta. Beslutet kommer att påverka miljontals hönor som i dag hålls i burar där hönorna inte ens kan sträcka ut vingarna, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Sodexo är en av världens största aktörer inom livsmedelsbranschen med verksamheter på 32 000 platser i mer än 80 länder. Beslutet om att sluta med ägg från hönor i bur har föregåtts av samtal med Open Wing Alliance, en internationell koalitionen av djurrättsorganisationer där svenska Djurens Rätt ingår.

I Sverige har Djurens Rätts kampanjarbete sedan 2008 bidragit till att livsmedelskedjorna Hemköp, Willys, Coop, PrisXtra och Lidl slutat sälja burägg.

Foto: Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.