Trafikverket

Södra Sveriges största ekodukt – en succé bland traktens klövvilt

Dela
Det är nu två år sedan södra Sveriges största ekodukt över E65 i Skåne stod klar. Utvärderingen av djurens användning av ekodukten visar att flera djurarter är flitiga användare av bron. Även viltpassagen som infördes ungefär samtidigt på väg 108 fungerar väl.
Dovhjort är den vanligaste gästen på ekodukten över E65. Syftet med den gröna bron är 
att minska barriärefekten för både djur och växter. Foto: Trafikverket
Dovhjort är den vanligaste gästen på ekodukten över E65. Syftet med den gröna bron är att minska barriärefekten för både djur och växter. Foto: Trafikverket

Ekodukten över E65 stod klar våren 2019. Ambitionen var att minska vägens barriäreffekt, något som visat sig fungera. Ett forskarteam har med hjälp av åtta rörelseaktiverade kameror som placerats på och omkring ekodukten följt djurens användning av bron och hur de beter sig.


Dovhjorten – den flitigaste besökaren
Resultatet visar att ekodukten fungerar som önskat för alla klövvilt. Den flitigaste besökaren är dovhjort men även vildsvin och rådjur passerar ofta över ekodukten. Kronhjort är inte lika vanligt förekommande. Kronhjort har besökt ekodukten vid 11% av de dygn som kameror övervakat bron.
- Att ekodukten inte nyttjats i så stor utsträckning av kronhjortar speglar förekomsten av kronhjort i området. Men förhoppningsvis kan vi se en ökning framöver, säger Annelie Rossander, miljöspecialist på Trafikverket i Region syd.


Rör sig utan brådska och utan konkurrens
När det gäller djurens beteende finns det inga indikationer som pekar på att en viltart tränger undan en annan, alltså inget som tyder på konkurrens mellan klövviltsarter.
Djuren tycks röra sig utan brådska över ekodukten och de letar också gärna efter föda på bron. Klövviltet är mer aktiva i gryning/skymning och nattetid, men det finns även många exempel på främst rådjur och dovhjortar som har passerat i fullt dagsljus mitt på dagen.
- Det är glädjande och se att ekodukten fungerar som tänkt. Den dämpar barriärpåverkan från väg E65 för de klövviltsarter som förekommer i landskapet. Djuren hittar dit, nyttjar den frekvent och dessutom upplevs det som att de känner sig trygga när de passerar över ekodukten, säger Annelie Rossander.


Ekoduktens påverkan på viltolyckor
Att djuren har en trygg passage över E65 ska också bidra till att minska antalet viltolyckor. Dock är det för tidigt att dra några slutsatser om det i dagsläget. För att kunna se förändringar i mängden viltolyckor tittar man på statistiken i femårscykler. Det kan nämligen ske stora variationer i viltets rörelser från ett år till ett annat, beroende på till exempel väderförhållanden och tillgång på foder. Trafikverket kommer därför fortsätta följa trafiken vid ekodukten och med hjälp av statistik från nationella viltolycksrådet dra slutsatser längre fram.


Fungerande planpassage på 108:an
För två år sedan gjorde Trafikverket även viltåtgärder på väg 108 mellan Svedala och Staffanstorp. Bland annat har viltstängsel och en planpassage* anlagts så att djuren kan ta sig över vägen tryggt och viltolyckorna minska.
Med hjälp av kameror har planpassagens användning utvärderats och det har visat sig att den fungerar väl.
Rådjur och vildsvin besöker ofta planpassagen. Men dovhjort är en oväntat ovanlig besökare i jämförelse med hur pass vanliga de är i landskapet. Till skillnad mot dovhjorten, så är kronhjort överrepresenterad i planpassagen jämfört med förekomsten i landskapet. Flest passager sker nattetid, vilket speglar djurens generella dygnsaktivitet. Men det finns inget samband mellan viltbesök under dagtid kontra nattetid jämfört med om viltbesöket leder till passage genom planpassagen eller att viltet vänder tillbaka. Eftersom fordonstrafiken är högre dagtid, så indikerar detta att planpassagen fungerar för de vilt som vill korsa vägbanan.
- Det är för tidigt att dra några slutsatser om i vilken omfattning som viltpassagen lett till minskade antal viltolyckor. Vi ser att viltolyckorna minskat, men det kan vara en ögonblicksbild, därför är det viktigt att titta på olycksstatistiken i ett längre tidsperspektiv också här, säger Annelie Rossander.


* En planpassage innebär att viltstängslet är öppet på båda sidor om vägen så att djuren kan röra sig över vägbanan. Vid dessa platser finns viltvarningssystem, som varnar trafikanterna för att vilt befinner sig på eller i närheten av vägen.

 

Kontakter

Anneli Rossander, Miljöspecialist Trafikverket, 010-123 90 28
Sara Lindström, Mediekommunikatör Trafikverket, 070-7247598

Bilder

Dovhjort är den vanligaste gästen på ekodukten över E65. Syftet med den gröna bron är 
att minska barriärefekten för både djur och växter. Foto: Trafikverket
Dovhjort är den vanligaste gästen på ekodukten över E65. Syftet med den gröna bron är att minska barriärefekten för både djur och växter. Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Olyckorna i höjd med viltåtgärderna på väg 108 har minskat. Trafikverket kommer nu att titta på olycksstatistiken i ett längre tidsperspektiv för att få en tydlig bild av om det beror på åtgärderna eller tillfälligheter. Foto: Trafikverket
Olyckorna i höjd med viltåtgärderna på väg 108 har minskat. Trafikverket kommer nu att titta på olycksstatistiken i ett längre tidsperspektiv för att få en tydlig bild av om det beror på åtgärderna eller tillfälligheter. Foto: Trafikverket
Ladda ned bild
Att djuren har en trygg passage över E65 förväntas bidra till att minska antalet viltolyckor. 
Dock är det för tidigt att dra några slutsatser om det i dagsläget.  Foto: Trafikverket
Att djuren har en trygg passage över E65 förväntas bidra till att minska antalet viltolyckor. Dock är det för tidigt att dra några slutsatser om det i dagsläget. Foto: Trafikverket
Ladda ned bild

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

 

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle – för bättre flyt i påsktrafiken25.3.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande

Påsken står för dörren och därmed även en av årets stora trafikhelger, vilket syns tydligt på E4:an norr om Gävle som en av de mest trafikerade vägarna under påskhelgen när trafikanter ska till och från fjällen. Därför har Trafikverket i samverkan med Polisen även i år beslutat att förbjuda omkörningar mellan Gävle och Tönnebro för att skapa ett bättre flyt i trafiken.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye